Brønnbåtrederiet Rostein passerte milliarden for første gang

Brønnbåtrederiet Rostein dro inn over 1 milliard på transport av levende laks i fjor og er trolig første aktør i sitt segment til å bikke milliarden i omsetning. 

ÅRETS SKIP: Tidligere denne måneden vant rederiet prisen Ship of the Year for verdens første hybride brønnbåt, «Ro Vision».  Foto: Rostein
Industri

Brønnbåtrederiet Rostein med hovedkontor på Harøy i Møre og Romsdal satte i fjor omsetningsrekord. Med driftsinntekter på 1,045 milliarder kroner, bikket rederiet hårfint milliardomsetning. Årsresultatet på 238 millioner kroner er likevel noe svakere enn året før. 

– Jeg mistenker at vi er det eneste brønnbåtrederiet som noensinne har passert 1 milliard i omsetning, og tror faktisk vi nok et år er størst på brønnbåt selv om dette er av lite betydning for enkle sjeler som oss, sier Rosteins viseadm. direktør og styreleder Glen Bradley.

Rosteins største konkurrent, Sølvtrans,omsatte nemlig på for 932,8 millioner kroner på konsernnivå i fjor, hvorav rederivirksomheten med en flåte på 23 fartøyer bidro med i overkant av 700 millioner.

Driftsinntektene til Ålesund-rederiet, som ble startet av Roger Halsebakk i 1986, har aldri passert milliarden. NTS-gruppens rederi Norsk Fisketransport omsatte for 440 millioner kroner med sine åtte fartøyer og satt igjen med 41 millioner kroner på bunnlinjen. 

REKORDOMSETNING: Glen Bradley, viseadm. direktør i brønnbåtrederiet Rostein hevder det er av betydning for «enkle sjeler» som dem å ha størst driftsinntekter i brønnbåtsegmentet. Foto: Rostein

Nytt solid utbytte

Rostein har en flåte bestående av 14 brønnbåter som hovedsakelig opererer i Norge, men rederiet tilbyr også tjenester i Danmark, Skottland, Island, Russland og på Færøyene.

Bradley hevder Rostein opererer mer effektivt enn konkurrentene. 

– Med høy produktivitet på kostbare fartøyer greier vi å holde prisene nede. Våre fartøyer utfører oppdrag som vi vet flere konkurrenter trenger to fartøyer for å greie. Dette ser også de våkne kontraktskundene som velger å legge litt mer i kvalitet for å få den laveste prisen totalt sett, sier Bradley. 

Av overskuddet tas 40 millioner ut i utbytte. Dermed er det de seneste fem årene blitt delt ut 180,5 millioner kroner til eier og daglig leder Odd Einar Sandøy, som er eneste aksjonær i rederiets morselskap Rofisk. 

Utvider flåte og verft

Resten av overskuddet er ifølge Bradley benyttet på to nybygg som er levert fra Larsnes Mek. Verksted i år. Ett av dem, «Ro Vision», er verdens første hybride brønnbåt, og ble nylig tildelt bransjemagasinet Skipsrevyens pris «Ship of the Year». 

Larsnes Mek. holder i disse dager på med nok et nybygg for rederiet som er ventet overlevert i slutten av mai neste år. Rofisk har siden 2014 vært største aksjonær i verftet med en eierandel på 68,8 prosent. 

– Vi er i gang med planer om utvidelser på verftet Larsnes Mek. fordi stadig flere havbruksfartøyer bidrar til økt etterspørselen etter vedlikeholdsarbeid der. Det vil også komme en rekke nybygg fra Rostein, sier Bradley.

I slutten av april fikk Larsnes Mek. grønt lys fra kommunestyret til å bygge en ny, stor dokkhall som etter planen skal oppføres i 2022 etter at verftet har fått ny tørrdokk i løpet av 2021.

Rostein

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter1.045902
Driftsresultat283287
Resultat før skatt238,2242,9
Årsresultat238,2242,9

Larsnes Mek. Verksted

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter512,5460
Driftsresultat3−3,4
Resultat før skatt2,3−4
Årsresultat1,7−3,2
Nyheter
Sjømat
Industri