Pål Sollie til værs med Goldfish: – Det er årene før som har vært for slappe

Goldfish økte omsetningen fra 85 til 146 millioner, og mer enn doblet overskuddet til 16 millioner. – Vi må ha slikt overskudd for å utvikle oss, sier eier Pål Sollie.

NY STOR VERSJON: Goldfish 46 Bullet er én av Goldfish' nye båter i år. Prislappen på båten starter på 5 millioner kroner. Foto: Goldfish
Industri

Norsk båtbransje er ikke bortskjemt med økonomisk suksess. Men fjoråret var ikke mindre enn fantastisk for Pål Sollis Goldfish. Sportsbåtprodusenten fra Son økte omsetningen med 70 prosent i fjor. Og lønnsomheten skjøt i været.

Sollie er likevel ikke mer enn sånn passelig fornøyd.

– Fjoråret er slik det bør være for at vi skal kunne drive, utvikle og være konkurransedyktige mot resten av Europa. Jeg synes heller det har vært årene før som har vært litt for slappe, sier han.

STRAMMET SEG OPP: - Det er årene før som har vært for slappe, sier Goldfish-eier Pål Sollie (t.h.). Her sammen med tidligere medeier Henrik Sollie. Foto: Iván Kverme

– Hvis man sammenligner med andre bransjer er dette tøff bransje. Da må man ha disse overskuddene for å utvikle seg videre.

Vi kommer definitivt til å høste av arbeidet med utvikling, og vil vise god bunnlinje fremover
Pål Sollie, Goldfish

Nye modeller

I år har Goldfish lansert modellene 46 Bullet, 40 Ocean og 30 Sport.

– Det får vi igjen for. Vi ser at når vi utvikler og kommer med nye modeller, får vi også gode tall. Det er som høna og egget, sier Sollie.

– Salget i år har vært jevnt bra selv om ikke halvår var så bra som følge av corona. Vi er imidlertid fornøyd med at vi ikke fikk stor driftsstans etter problemer med underleverandører fra Italia og England. Ettersom sommeren har salget vært eksepsjonelt bra - det beste noen gang, sier Sollie.

STRAMT: Goldfish 40 Ocean er familiealibiet. Prisen starter på 5 millioner kroner. Foto: Goldfish

– I år har vi imidlertid gearet ekstremt på utvikling, så bunnlinjen vil ikke bli like bra som i fjor ettersom vi tar alle kostnadene direkte.

– Vi kommer definitivt til å høste av arbeidet med utvikling, og vil vise god bunnlinje fremover, sier Sollie.

Salg er ikke uvesentlig, men selgerne våre er kundene våre, så i prinsippet har vi ingen salgsstab
Pål Sollie, Goldfish 

Vil ikke ha større båter

Goldfish er kjent for raske fritidsbåter som også har fått innpass i det profesjonelle markedet.

– Det profesjonelle markedet bidro bra i fjor, men 80 prosent av salget går til det sivile markedet, som har gått virkelig bra, sier Sollie.

Han har tenderbåter som kom i ny versjon i fjor, sports-riber som har kommet veldig i år, «Bullet» med hardtop som har kommet i ny versjon i år på 46 fot, cruiseserien Ocean og proffbåter som også selges til private

SALGSBOOM: Goldfish 30 Sport er blant sports-ribene som har solgt godt i sommer. Prisen er fra 1,84 millioner kroner. Foto: Goldfish

– Det vi ikke selger, slutter vi å lage. Vi fokuserer på dekningsbidrag pr. time. Slikt sett selger vi ikke båter, men timer. Mindre båter skal ha mindre dekningsbidrag enn større båter. Derfor har hele Europa gått mot store båter, men vi ønsker å ha båter mellom 20 og 50 fot, og har ikke planer om å gå videre opp, sier Sollie.

Ingen selgere

Goldfish-gründeren er klar på at båtprodusenten ikke vil bruke penger på salg og markedsføring.

– Salg er ikke uvesentlig, men selgerne våre er kundene våre, så i prinsippet har vi ingen salgsstab. I stedet har vi fokus på kvalitet og nulltoleranse for feil. Derfor er salgstallene økende, og da blir også bunnlinjen mye bedre. Vi har mye faste kostnader, så vi må opp i et visst volum for å få gode tall, sier Sollie.

Prisene på Goldfish-båtene varierer avhengig av utstyr, men 30 Sport har en utgangspris på 1,84 millioner, mens 40 Ocean og 46 Bullet har en utgangspris på 5 millioner.

goldfish
pål sollie
Nyheter
Industri