Borregaard har vunnet Eksportprisen 2020. – Utelukkende positivt for bedriften, sier konsernsjef Per Sørlie

Det børsnoterte trekjemiselskapet med base i Sarpsborg er vinneren av Eksportprisen 2020.

– FIN PROFILERING: – Det er en fin profilering av bedriften, både regionalt og nasjonalt, ikke minst overfor arbeidsmarkedet, sier Borregaard-sjef Per Sørlie. Foto: Anders Horntvedt
Industri

– Dette er en fin utmerkelse for Borregaard  , og en anerkjennelse av at vi har gjort mye rett når det gjelder omstillingen av bedriften, sier Per Sørlie (63), adm. direktør i Borregaard. 

Det børsnoterte trekjemiselskapet med base i Sarpsborg er vinneren av Eksportprisen 2020.

Prisen har som formål å hedre norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom markeder ute.

NÆRINGSMINISTEREN HOS BORREGAARD: Borregaard-sjef Per Sørlie (til høyre) fikk tildelt eksportprisen av næringsminister Iselin Nybø (V) onsdag. Foto: Eksportkreditt

Prisen deles ut av jury oppnevnt av GIEK, Eksportkreditt og Innovasjon Norge.

Juryen består av Alexandra Bech Gjørv (leder), Siri Hatlen, Kjerstin Braathen og Jan Christian Vestre.

Tidligere vinnere av Eksportprisen

2019: Cambi

2018: Airthings

2017: 3B – The fibreglass company

2016: StormGeo

2015: Lerøy Seafood

2014: Jets Vakuum

«Vinneren av Eksportprisen 2020 er ikke en oppstartsvirksomhet. Selskapet har evnet å omstille seg kraftig, i tett samarbeid med sine kunder, og har gått fra å drive med en ganske tradisjonell norsk næring, trevirke, til å tilby et mye mer diversifisert produktspektrum», skriver juryen i sin begrunnelse.

– Utelukkende positivt
– Det er en fin profilering av bedriften, både regionalt og nasjonalt, ikke minst overfor arbeidsmarkedet. Det er utelukkende positivt for bedriften, sier Sørlie.

Juryens begrunnelse

Juryen har besluttet å tildele Eksportprisen 2020 til Borregaard.

Vinneren av Eksportprisen 2020 er ikke en oppstartsvirksomhet. Selskapet har evnet å omstille seg kraftig, i tett samarbeid med sine kunder, og har gått fra å drive med en ganske tradisjonell norsk næring, trevirke, til å tilby et mye mer diversifisert produktspektrum.

Selskapet har operasjoner i 16 land, og sprer sin markedsrisiko ut over hele kloden!

Virksomheten kan karakteriseres som tradisjonell industri, men du finner faktisk produktene blant annet i isdisken i dagligvarebutikken på hjørnet.

Vinneren har jobbet systematisk med forskning og innovasjon for bærekraftige løsninger i samarbeid med sine kunder, i mange, mange år.

De 700 produktene i virksomhetens produktspekter handler om å utvinne og videreutvikle alle de smarte kjemikaliene som finnes i en tømmerstokk.

Dette er god økologisk ressursforvaltning, og gir en markedsmessig robusthet som tåler svingninger i enkeltmarkeder.

brg
Eksportprisen 2020
per a sørlie
Nyheter
Industri
Børs