Møgster-eid verft bikket milliarden for første gang

Det Møgster-eide verftet Fitjar mek. verksted omsatte for rett over 1 milliard kroner i fjor. Men det er ingenting å juble over, mener verftsdirektør Hugo Strand. 

REKORDOMSETNING: Fitjar mekaniske verksted bikket milliardomsetning i fjor.  Foto: Fitjar mekaniske verksted
Industri

Verftet Fitjar mekaniske verksted, som er heleid av Møgster-familiens Laco, leverte seks nybygg til fiskeri- og oppdrettsnæringen i løpet av fjoråret. Det resulterte i at selskapet bikket milliardomsetning for aller første gang. 

– Det er selvfølgelig bra for lokale arbeidsplasser og leverandørindustrien, men vi kan ikke juble likevel. Man lever jo ikke av omsetningen, sier verftsdirektør Hugo Strand.

Av en omsetning på rett over milliarden sitter selskapet igjen med et overskudd på 20,8 millioner kroner. I 2018 hadde selskapet et negativt årsresultat på 12 millioner.

– Vi kan ikke si vi er misfornøyde, men vi er ikke veldig fornøyde heller, vi sitter igjen med altfor lite på bunnen av kisten, sier Strand. 

SKJEVT: Hugo Strand, verftsdirektør for Fitjar mekaniske verksted og styreleder i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft, påpeker at verftene får en større del av den økonomiske risikoen enn de andre partene i en nyggingskontrakt. Foto: Fitjar mekaniske verksted

Skjev risikofordeling

Verftsdirektøren, som også er styreleder i bransjeorganisasjonen Norske Skipsverft, peker på at standardkontrakten Skip 2000 legger en større del av den økonomiske risikoen på verftene enn på de andre kontraktspartene som reder og skipsdesigner. 

– Den fungerer dårlig for norske verft som bedriver en del FOU-arbeid. I 2018 tapte vi for eksempel flere titalls millioner kroner på et nybygg som ikke var spesielt stort, sier Strand. 

Bransjeorganisasjonen har tidligere tatt til orde for å reforhandle standardavtalen den mener gir verftene en altfor stor økonomisk byrde. 

– Det er ikke mange av de store verftene med milliardomsetning som sitter igjen med positiv bunnlinje, påpeker Strand. 

Av de større verftene omsatte blant annet Ulstein Group for 2,5 milliarder kroner og satt igjen med et negativt årsresultat på 205 millioner i fjor. Vard Group omsatte på sin side for 7,9 milliarder, og rundet av 2019 med et nettotap på 2,2 milliarder. Kleven Verft gikk konkurs i løpet av sommeren. 

Et annet av de mellomstore verftene som hadde et rekordomsetning i fjor, er Aas Mek. Verksted i Møre og Romsdal. Med en omsetning på 921 millioner kroner nådde ikke verftet på Vestnes helt opp i milliardklassen, men ble sittende igjen med et overskudd på 26,7 millioner.

Forsinkelser

Coronaåret synes Strand har vært utfordrende, både grunnet smitteverntiltak i en hektisk periode og forsinkelser. Pr. i dag er om lag 60 av verftets 150 fast ansatte permittert i påvente av at et forsinket fartøy skal ankomme verftet.

LEVERT: Spesialfartøyet «OV Ryvingen» ble overlevert til Kystverket denne måneden. Foto: Fitjar mekaniske verksted

– Men de har bare vært permittert siden begynnelsen av september og kommer tilbake i arbeid så fort det er på plass, sier Strand.

I tillegg til de seks fartøyene som ble levert hadde verftet på Fitjar åtte fartøyer under bygging i fjor. Alle disse skal overleveres i år. I løpet av fjoråret ble det ikke signert noen nybyggingskontrakter, noe som innebærer at verftet ved utgangen av året kan stå uten nybygg.

– Men det betyr ikke at vi er uten arbeid, service- og vedlikeholdsarbeid representerer om lag 100 millioner kroner av omsetningen vår. Men vi håper og tror det det kommer noen flere nybyggingskontrakter før nyttårsrakettene går i lufta, sier Strand. 

Fitjar mekaniske verksted

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter1.012638,7
Driftsresultat36,9−12,2
Resultat før skatt20,8−12,9
Årsresultat20,8−12,9
Laco
verft
skipsbygging
oppdrettsnæringen
fiskeri
Nyheter
Industri