Kurseksplosjon på ett år

Da Nel i fjor sommer skilte ut Everfuel, var betalingen 1,6 millioner kroner og 20 prosent av aksjene. Nå skal selskapet på Merkur Markets med en prislapp på 1,3 milliarder kroner. 

VANNES UT: Nel lar seg vanne ut til drøye 15 prosent når det danske selskapet Everfuel skal noteres på Merkur Markets. Her konsernsjef Jon André Løkke (t.v.) og IR-direktør Bjørn Simonsen (t.h.). Foto: Iván Kverme
Industri

Det er få ting som er hottere om dagen enn hydrogen. Nel har allerede i et par år gått som en kule på Oslo Børs, og den nylige børsnoteringen og emisjonen av HydrogenPro ble også godt mottatt.

Nå er det Everfuels tur til å prøve lykken på Merkur Market, et drøyt år etter at selskapet ble skilt ut av Nel for knapper og glansbilder.

Utskillelsen skjedde 16. august i fjor, da noen få ansatte, med danske Jacob Krogsgaard i spissen, betalte Nel 1,6 millioner kroner for å videreføre konseptet de jobbet med i et eget selskap. For dette beløpet fikk Nel beholde 20 prosent av aksjene i selskapet.

Nå skal Everfuel på børs, med SpareBank 1 Markets som våpendrager. Målet er å hente inn 290 millioner kroner i en emisjon med tegningskurs 22 kroner. 

Det gir en verdsettelse av selskapet på 1,3 milliarder kroner før penger.

Perfekt kunde

Everfuel er i dag et selskap med bare 16 ansatte, men flere personer er på vei inn, skriver  Everfuel-sjef Krogsgaard i en tekstmelding til Finansavisen. Inntektene i første halvår var på 455.000 euro, eller cirka 5 millioner kroner. 

NYTT BØRSSELSKAP: Adm. direktør Jacob Krogsgaard i danske Everfuel. Foto: Everfuel

I en pressemelding går det frem at Everfuel både eier og drifter hydrogenproduksjon, hydrogendistribusjon og fyllestasjoner. Selskapets hovedkunder er buss-, lastebil- og taxiselskaper med store flåter av kjøretøy.

– Everfuel er den perfekte kunden for oss. De produserer og selger hydrogen. Dermed trenger de elektrolysører og hydrogenstasjoner, som vi produserer, sier IR-direktør Bjørn Simonsen i Nel.

Da de to selskapene skilte lag, ble det inngått en treårig eksklusiv avtale, der Everfuel forpliktet seg til å kjøpe utstyr fra Nel for inntil 100 millioner euro. Så langt er det bare kjøpt en fyllestasjon for taxier i København og en stasjon i Nederland beregnet på busser.

– Det er fortsatt ganske mye igjen på den rammeavtalen. Everfuel kongstanke er at de skal ha hele verdikjeden, et retailselskap som også lager sin egen hydrogen, sier Simonsen.

Vannes ut

Ved splitten ble det også anslått at Everfuel hadde et behov på 8 millioner euro for å finansiere aktiviteten den første tiden. Nels andel av dette kapitalbehovet var 17 millioner kroner.

Så langt har de imidlertid bare tilført Everfuel 2,2 millioner kroner, ifølge Simonsen.

I den kommende emisjonen har Nel forpliktet seg til å stille opp med 800.000 euro, eller nesten 9 millioner kroner. Det vil føre til at Nel vannes ut til en eierandel på i overkant av 15 prosent.

FORPLIKTET SEG: Øystein Stray Spetalen skal kjøpe Everfuel-aksjer i den kommende emisjonen. Foto: Michael Groth

Øystein Stray Spetalens Saga Tankers er for øvrig en av hjørnestensinvestorene. Sammen med Bankinvest og Luxor Capital har de forpliktet seg til å tegne aksjer for til sammen 120 millioner kroner.

– Gjort mye bra

– Dere tok dere dårlig betalt med tanke på verdsettelsen nå?

– Det kan man kanskje si, men Everfuel har også gjort mye bra siden utskillelsen, sier Simonsen.

Han trekker frem at det har vært god progresjon i H2Bus-prosjektet, som er et felles hydrogenbussinitiativ i Europa. I tillegg har selskapet flere andre prosjekter gående i Danmark.

Everfuel har inngått et strategisk samarbeid med Shell, der ambisjonen er å sette opp et storskala hydrogenanlegg på 1 gigawatt i Danmark. Selskapet har fått 48 millioner danske kroner i støtte til dette utviklingsarbeidet. 

De har dessuten alliert seg med København Lufthavn, A.P. Møller–Mærsk, DSV Panalpina, DFDS, SAS og Ørsted for å se på muligheten for å ta i bruk hydrogen i København-området. Der ser samarbeidspartene for seg en produksjonskapasitet på 1,3 GW.

Var størst eier

Everfuel-sjef Jacob Krogsgaards tilknytning til Nel strekker seg tilbake til 2015, da Nel kjøpte det danske selskapet H2 Logic, som produserer fyllestasjoner.

Krogsgaard og medgründerne Mikael Sloth, Jesper Boissen og Thomas Luckman fikk deler av oppgjøret i 2015 i aksjer, og gjennom H2 Holding var de lenge også største aksjonær i Nel.

I forbindelse med et stort nedsalg i fjor sommer skrev Finansavisen at de fire gründerne hadde håvet inn 140 millioner kroner hver på aksjesalg, i tillegg tilkontantoppgjøret på 100 millioner kroner for fem år siden.

Og nå kan Krogsgaard bli enda litt rikere gjennom børsnoteringen av Everfuel. Ved siden av Nels aksjepost på 20 prosent, eier E.F. Holding 80 prosent av aksjene. E.F Holdings største aksjonær er Krogsgaard med 90 prosent av aksjene, mens andre i ledelsen eier de resterende 10 prosentene.

nel
esg
bjørn simonsen
jon andré løkke
everfuel
breaking
Nyheter
Industri
Børs