<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Salgseksplosjon for Bård Eker

Bård Eker har brukt seks år og 40 millioner kroner på transportbåren Epishuttle. Endelig har salget skutt til himmels, og Eker skuffer inn tosifret millionoverskudd.

    Publisert 20. okt. 2020 kl. 20.39
    Oppdatert 22. okt. 2020 klokken 08.00
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 580 ord
    GODE DAGER: Bård Eker eier 83 prosent av Epiguard som plutselig fikk stort fart i salget som følge av covid-19. Eker varsler stort overskudd fra transportbårene samtidig som båtprodusenten Hydrolift sikter mot nullresultat. Foto: Anders Horntvedt

    – Det ser unektelig positivt ut, sier Bård Eker.

    I 2018 solgte Epiguard 12 transportbårer. I fjor økte det til 14. Hittil i år har de allerede passert 200 salg.

    – Det har å gjøre med covid-19 for nå går alle prosesser mye fortere. Pandemien er ikke over, og hele verden har nå fokus på beredskap, så dette er ikke over. Vi selger over hele verden, så dette vil fortsette. Vi har mange prosesser i flere land og verdensdeler. Vi inngår flere partnerskap og ansetter enda flere selgere, sier Eker.

    SALGSSUKSESS: Statsminister Erna Solberg tester ut transportbåren Epishuttle som har en prislapp på 400.000 kroner. Bård Ekers Epiguard har solgt over 200 bårer i år til en samlet omsetning på mer enn 80 millioner. Foto: NTB

    Epiguard gikk med 11 millioner kroner i underskudd i fjor etter omsetning på 4,7 millioner, og bidro sammen med Hydrolift til at Eker Group hadde et underskudd på 12,8 millioner kroner i fjor. 

    Skal man operere i medtech, er det dyrt og tar tid. Men forhåpentligvis tjener man tilbake pengene
    Bård Eker

    I år har Epiguard allerede omsatt over 80 millioner kroner, og Bård Eker varsler et betydelig overskudd på mer enn 10 millioner kroner.

    – Nå «gønner» vi på

    Eker innrømmer at suksessen kom sent, men godt.

    – Det har gått saktere enn forventet. Da vi startet i 2014 hadde vi ikke trodd at salg til beredskap skulle ta så lang tid. Det er helt klart. Men nå «gønner» vi på og kjører kostbare prosesser for å få kuvøsen godkjent i andre land. Det er en utviklingsjobb som koster titalls tusen i døgnet bare å teste ut, men skal man operere i medtech, er det dyrt og tar tid. Men forhåpentligvis tjener man tilbake pengene, sier Eker.

    Med enorm investorinteresse for coronarelaterte virksomheter gir enorm stor vekst i omsetning og resultater store muligheter ved en børsnotering.

    Da Erna sa at vi måtte belage oss på å feriere hjemme skjedde det også noe med innkommende telefoner i Hydrolift
    Bård Eker

    – Vi har hatt diskusjoner, men vi vil bygge et bra selskap, og vi vil bygge det selv, det vil si organisk. Nå er vi i posisjon til ikke bare se på egenkapital, som ikke vil ha stor effekt, men også gjeld. Det vi har vurdert er å slå oss sammen med noen, hvilket kan være en besnærende tanke, sier Eker.

    – Nå ansetter vi bare flere og flere selgere for å øke markedet.

    Eker Group

     
    (Mill. kr) 2019 2018
    Driftsinntekter 117,0 116,4
    Driftsresultat −15,4 −16,2
    Resultat før skatt −12,8 1,9
    Årsresultat −11,7 3,8

    – Innkommende telefoner

    Det er ikke bare kuvøsene som plutselig ble mer populære da coronaviruset begynte å herje i vinter. Bård Eker er vel så kjent for båtprodusenten Hydrolift.

    I Hydrolift er drømmen å gå i null. Med kjøttkakelukt og medvind håper vi å nå målet neste år
    Bård Eker

    – Da Erna sa at vi måtte belage oss på å feriere hjemme skjedde det også noe med innkommende telefoner i Hydrolift.

    I fjor gikk båtprodusenten med 6,2 millioner kroner i underskudd. Tross innkommende telefoner må Eker belage seg på nesten like svake tall i år.

    – 2020 blir ikke noe pluss, men kanskje litt bedre enn 2019. Men oppgangen gjør at vi «gønner» på det vi har det kommende året og virkelig øyner nullen. Det er ulikt fra bransje til bransje. I Hydrolift er drømmen å gå i null. Med kjøttkakelukt og medvind håper vi å nå målet neste år, sier Eker.

    Fjoråret var også litt svakere for flaggskipet Eker Design. Bunnlinjen falt fra 11,9 til 5 millioner kroner.

    – Vi gjorde en del egne prosjekter samt jobb internt i konsernet med langt lavere timerate. Det ga utslag, sier Eker.