Hydrogensatsing koster 5 milliarder kroner

Det må investeres 5 milliarder kroner i infrastruktur innen 2030 for å begynne overgangen til hydrogendrevet tungtransporten, ifølge en ny DNV GL-rapport.

MILLIARDINVESTERINGER: – Stasjonene må på plass først, så vil de hydrogendrevne lastebilene komme etter, sier Knut Flakk, styreleder i Norwegian Hydrogen og Hexagon. Foto: Andreas Klemsdal
Industri

«De som ventet store penger i regjeringens nye hydrogensatsing, blir nok litt skuffet,» sa olje- og energiminister Tina Bru, da hun i sommer presenterte Regjeringens hydrogenambisjoner. 

Og det viste seg å stemme, hele hydrogenindustrien ble skuffet.

Heller ikke da regjeringen i høstens statsbudsjett satte av nye 100 millioner kroner til dette formålet, sto jubelen i taket.

LITE PENGER: Hydrogenbransjen har så langt vært misfornøyd med Regjeringen og olje- og energiminister Tina Brus satsing på hydrogen. Foto: NTB

Som et svar på Regjeringens manglende satsing, ifølge bransjen, presenterte DNV GL onsdag rapporten «Produksjonskapasitet og investeringer for hydrogeninfrastruktur i Norge.»  

Den viser et investeringsbehov på er 1 milliard kroner frem mot 2025, og 5,1 milliarder kroner innen 2030 for å starte overgangen til hydrogen innen tungtransport.

– Stasjonene må på plass først, så vil de hydrogendrevne lastebilene komme etter, sier Knut Flakk, styreleder i Norwegian Hydrogen og Hexagon, da rapporten ble presentert.

Tunge satsinger

Han viser til at Norges overgangen til elektriske biler har vært vellykket, noe som i år vil koste rundt 16 milliarder kroner i tapte avgifter.  

Til sammenligning trenger altså hydrogenbransjen under en tredel frem mot 2030, hvorav en god del dessuten vil komme fra private aktører.

– Land etter land offentliggjør svært offensive hydrogensatsninger med flere titalls milliarder euro i infrastrukturinvesteringer. Vårt innspill til Regjeringens hydrogenveikart er at vi må handle nå, sier Nel-sjef Jon André Løkke, som også deltok på presentasjonen.

NYE ARBEIDSPLASSER: En storstilt hydrogensatsing kan gi opptil 15.000 nye arbeidsplasser, ifølge Nel-sjef Jon André Løkke. Foto: Eivind Yggeseth

Han peker på at Norge i dag er verdensledende på teknologisiden, og at kappløpet nå har startet. Lykkes Norge med satsingen, mener Løkke det kan gi mellom 10.000 og 15.000 nye arbeidsplasser de neste tiårene.

I tillegg mener Nel-sjefen det kreves ytterligere 2 milliarder kroner i investeringer dette tiåret, hvis også bruken av hydrogen i maritim sektor og industrien skal skyte fart.

Mange prosjekter

– Det er gryteklare, grønne hydrogenprosjekter langs hele norskekysten som bare venter på klarsignal. Fra grønn etanolproduksjon på Herøya, datasenter i Agder, titaniumsproduksjon i Tyssedal, hurtigbåter, CO2-fritt stål, ferger og fiskeoppdrett. Listen er lang, men vi må bli enige om de konkrete målene på infrastrukturen og produksjonskapasiteten, samt at virkemiddelapparatet må få riktige verktøy, sier Løkke.

– Vi må over fra at staten kun støtter demoprosjektene til at de også dekker utrullingen, eller overfører ansvaret til Nysnø. Da kan vi også sikre at privat kapital vil være tilgjengelig og sørge for at Norge holder tetposisjonen i en bransje som kan bli vårt viktigste internasjonale bidrag til at vi når de globale klimamålene,» legger Løkke til.

nel
hexagon composites
hydrogen
knut flakk
jon andré løkke
Nyheter
Industri
Børs