Vow – en grønn aksje med inntjening

SpareBank 1 Markets-analytiker Thomas Dowling Næss anser Vow som en grønn underdog. – Jeg mener investorene har oversett den landbaserte virksomheten, sier han.

MANGE PROSJEKTER: Konsernsjef Henrik Badin i VOW har mange baller i luften. Det viktigste forretningsområdet er den landbaserte virksomheten, ifølge SpareBank 1 Markets. Foto: Iván Kverme
Industri

I motsetning til mange grønne aksjer på Oslo Børs, har skipsutstyrsleverandøren Vow hatt en relativt flat utvikling det seneste året med en kursoppgang på «bare» 20 prosent. 

Mesteparten av Vows inntekter i dag kommer fra cruisebransjen, hvor selskapet leverer systemer for håndtering av avfall og avløpsvann, samt omgjøring av søppel til energi.

– Jeg anser Vow som en grønn underdog. Utviklingen har vært relativt flat i 2020, mye på grunn av stempelet som et cruise-eksponert selskap. Jeg mener investorene har oversett den landbaserte virksomheten, som jeg mener er mest interessant, sier SpareBank 1 Markets-analytiker Thomas Dowling Næss.

Han og kollegaen Jonas Meyer har en kjøpsanbefaling på Vow med kursmål på 60 kroner. Onsdag klokken 13.45 sto aksjen i 44,30, noe som betyr at analytikerne ser en oppside på 35 prosent.

– Det er nesten så man kan stille spørsmålet om aksjen straffes for å ha positiv bunnlinje og derfor ikke vekker like mye interesse som andre ESG-selskaper som har til gode å (mot)bevise store lovord. I mine øyne har VOWs landbaserte drift et enormt potensiale. Det er så langt ingen kanselleringer av nybygg globalt, kun skraping av gamle skip. Ordreboken og inntjeningen fra cruise burde gi investorene enda større grunn til å like selskapet, sier Dowling Næss.

Inngikk avtale

Vows landbaserte virksomhet ble startet opp i 2019 etter kjøpet av det franske selskapet Etia. Selskapet har utviklet sin teknologi over 20 år og denne kommersialiserer Vow nå.

– De største verdiene ligger i pyrolyseteknologi, som konverterer diverse avfallsstrømmer til syntesegass, bioolje og biokarbon. Pyrolyse av biomasse gir karbonnøytrale produkter. Vow har inngått strategiske partnerskap med oljegiganten Repsol og verdens største stålprodusent ArcellorMittal, sier Dowling Næss.

Tirsdag steg Vow-aksjen nærmere 9 prosent etter at det har inngått en avtale med Elkem om å levere biokarbon fra storsatsingen på Follum ved Hønefoss.

– Fasiliteten vil ha en produksjonskapasitet på 10.000 tonn biokarbon årlig, og Vow har signalisert at en oppskalering av kapasitet vil være mulig. Hvis Elkem skal nå sitt mål om bruk av 40 prosent biokarbon i Norge innen 2030 trenger de 150.000 tonn mer enn de har tilgjengelig i dag. Da er sannsynligheten stor for at Vow må utvide fasiliteten, sier SpareBank 1 Markets-analytikeren.

KJØP: Analytiker Thomas Dowling Næss i SpareBank 1 Markets har et kursmål på 60 kroner i Vow. Foto: Privat

Vow har selv guidet at en 50.000 tonns biokarbon-fasilitet vil bidra med et EBITDA-resultat på mellom 120 og 170 millioner kroner.

– Dette illustrerer hvor stort forretningsområdet kan bli. At Repsol, ArcellorMittal og Elkem ønsker å bruke Vows pyrolyseteknologi gjør risikoen i caset lavere, sier Dowling Næss.

Mange forretningsområder

I tillegg til de karbonnøytrale prosjektene i Norge, jobber også Vow med å konvertere syntesegasser til hydrogen. På toppen av det kommer et prosjekt med Tinfos i Indonesia, som handler om å omgjøre plast til strøm, samt flere steriliseringskontrakter, blant annet med med Dilmah, som er verdens tredje største te-merkevare.

Vow har også et forretningsområde innenfor fiskeoppdrett, med landstrøm og biogassanlegg som behandler fiskeavfall.

– Det er veldig mange investorer som synes det er vanskelig å forstå seg på Vow, og selskapet har slitt med å kommunisere verdiene i den landbaserte virksomheten. Siden nesten alle inntektene kommer fra cruise, blir aksjen gjerne priset på multipler som er fastsatt på cruise-delen, sier analytikeren.

Verdi: 6 mrd.

I sin siste analyse verdsetter SpareBank 1 Markets cruisevirksomheten til 18 kroner pr. aksje. For å regne seg frem til verdiene i landbasert, antar meglerhuset inntekter på 1,5 milliarder kroner, hvilket utgjør 10 prosent av dagens leveringskapasitet, og en EBITDA-margin på 20 prosent.

– I forrige kvartalsrapport leverte Vow en EBITDA-margin på over 20 prosent innenfor prosjektvirksomheten til cruise, og den landbaserte virksomheten har allerede bruttomarginer på nivå med cruiseprosjektene, sier Dowling Næss.

Ved å bruke en EV/EBITDA-multippel på 20 kommer tallknuserne frem til en selskapsverdi på 6 milliarder kroner for den landbaserte virksomheten, tilsvarende 55 kroner pr. aksje. 

Økt kvotepris

Meglerhuset estimerer inntekter på 506 millioner kroner i 2020, 752 millioner kroner i år og 1,1 milliarder i 2022, med et tilhørende EBITDA-resultat på 183 millioner kroner.

I analysen leker analytikerne litt med tall for å skissere potensialet i biokull-satsingen. Hvis Vow får 2 prosent global markedsandel på biokull til stålindustrien vil det utgjøre 67 kroner pr. aksje.

– Pr. tonn fossilt kull man brenner slippes det ut cirka 3,6 tonn CO2. Det vil si at prisen på biokull er prisen på fossilt kull pluss 3,6 ganger kvoteprisen. Hvis kvoteprisen skal opp fra 350 til 2.000 kroner pr. tonn i Europa, tilsvarende det regjeringen har sagt i Norge, ser regnestykkene ekstremt attraktive ut, sier Dowling Næss.

Onsdag opplyste Scanship at det er tildelt en kontrakt av et større europeisk verft for levering av to avanserte rensesystemer for avløpsvann, verdt 5,7 millioner euro, samt en opsjon på ytterligere systemer.