<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skattefordel ga pluss

Inntektene økte for Philly Shipyard, men det gjorde også kostnadene. Skattefordel berget plussresultatet. 

    Publisert 12. feb. 2021 kl. 08.05
    Oppdatert 12. feb. 2021 klokken 13.05
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 221 ord
    LA FREM TALL: Konsernsjef Steinar Nerbøvik i Philly Shipyard. Foto: Philly Shipyard

     

    I januar kom gladmeldingen om at Philly Shipyard har fått godkjennelse for å bygge ytterligere to NVSM-skip - opplærings- og treningsskip - for U.S. Department of Transportations Maritime Administration.

    Verftet har nå fire NVSM-fartøyer i ordreboken, og de to første utløste inntekter på 7,7 millioner dollar i fjerde kvartal, i tillegg til en designstudie. Dette var opp fra 5,5 millioner dollar i samme periode året før. Disse inntektene var knyttet til reparasjoner og vedlikehold, ikke skipsbygging.

    Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) gikk fra minus 5,1 millioner dollar i fjerde kvartal 2019 til minus 7,1 millioner dollar i samme periode i fjor. Det var drevet av blant annet påløpte faste kostnader som ennå ikke er fordelt på prosjekter.

    Skattefordel

    Bunnlinjen snudde fra minus 5,0 til pluss 2,6 millioner dollar takket være en skattefordel i tråd med CARES Act (Coronavirus Aid, Relief and Economic Security) på 11,2 millioner dollar.

    Det foreligger ytterligere en opsjon for et femte skip tilhørende NSMV-programmet. Skulle denne utøves, snakker vi om en total kontraktssum for programmet på 1,5 milliarder dollar – med siste levering i 2025.

    Philly Shipyard

     
    (Mill. USD) 4. kv./20 4. kv./19
    Driftsinntekter 7,7 5,5
    Driftsresultat (EBIT) -8,6 -5,9
    Resultat før skatt -8,6 -6,0
    Resultat etter skatt 2,6 -5,0