Ny Skive-bom for Quantafuel

Quantafuel-aksjen stupte etter nye forsinkelser og økte kostnader ved Skive-fabrikken. – Vi har fortsatt full kontroll, sier konsernsjef Kjetil Bøhn.

TING TAR TID: Nye forsinkelser for Quantafuel-sjef Kjetil Bøhn i Danmark ble  hardt straffet på Oslo Børs tirsdag. Foto: Iván Kverme
Industri

Da Quantafuel  fredag 13 november i fjor la frem tall for tredje kvartal, og samtidig meldte om forsinkelser ved Skive-fabrikken i Danmark, stupte aksjen nesten 12 prosent. 

Tirsdag var turen kommet til fjerdekvartalsrapporten, og nye forsinkelser. Denne gangen stoppet kursfallet på 7,1 prosent.

– Det er ingenting som går på skinner når en helt ny fabrikk, med ny teknologi, skal settes i produksjon. Men jeg mener vi fortsatt har full kontroll, sier konsernsjef Kjetil Bøhn.

Etter at aksjen tidligere i år ble handlet til nesten 80 kroner, har Quantafuel de seneste dagene gått merke nedturen blant de grønne aksjene, både på Oslo Børs og i resten av verden. 

Tirsdag endte aksjekursen på 58,50 kroner, tilsvarende en nedgang på 27 prosent siden toppen i januar.

Aske og voks

– Jeg mener dagens rapport er ganske nøytral, selv om jeg registrerer at aksjen er en del ned. Men vi er ikke alene om å falle i dag, sier Bøhn.

På presentasjonen kom det frem at det må gjøres flere modifikasjoner før alle de fire linjene ved fabrikken kommer i full produksjon. Den videre planen frem mot sommeren er nå å jobbe med de to linjene som allerede er i drift, for deretter å komme i full produksjon på alle fire linjene innen utgangen av tredje kvartal 2021. 

Det arbeidet som må gjøres i Skive medfører at totalkostnaden til fabrikken øker med nye 33 millioner kroner, til 581 millioner. I de opprinnelige planene for en del år siden skulle fabrikken «bare» koste 250 kroner. For ett år siden ble prislappen hevet til 469 millioner kroner, også da etter forsinkelser og kostnadsoverskridelser.

Denne gangen er aske- og voksdannelse i produksjonsprosessen som skaper ekstraarbeid for Quantafuel.

– Dette påvirker stabiliteten i produksjonen, og hver gang vi gjør endringer påføres vi økte kostnader. Dette er problemer vi klarer å løse, men det er tidkrevende. For å løse askeproblemet har vi fått hjelp av BASF, sier Bøhn.

Store anlegg

Til tross for forsinkelsene ved Skive, er imidlertid Bøhn klar på at de langsiktige planene til Quantafuel ikke påvirkes.

– Selv om vi har en målsetning om at hele Skive-anlegget skal være i drift i løpet av tredje kvartal, er det andre ting som er viktigere for oss. Vi er første og fremst opptatt av å få testet ut teknologien vår, og at vi får ut de riktige produktene, slik at vi har et beslutningsgrunnlag for å bygge store anlegg, sier han.

– Vi vil ganske raskt komme med en investeringsbeslutning for Esbjerg, som blir verdens største anlegg for kjemisk resirkulering. Det betyr at vi nå er komfortable med utviklingen i Skive selv om det fortsatt er noen steg som skal tas der.

Har progresjon

Ifølge Bøhn vil en investeringsbeslutning for Esbjerg-fabrikken komme før sommeren. Mens Skive-fabrikken vil ha en kapasitet på 20.000 tonn, vil den andre danske fabrikken kunne ta imot 80.000 tonn plastavfall årlig.

Deretter er planen å bygge to fabrikker på 100.000 tonns kapasitet sammen med Vitol i Amsterdam og Antwerpen i 2022/23 og en like stor fabrikk med BASF i Tyskland i 2023. Både Vitol og BASF er storaksjonærer i Quantafuel

– Vi vil snart legge frem en plan for utrullingen i de store markedene i Europa, og vi vil komme med investeringsbeslutninger lenge før vi er oppe og står i Skive.

– Jeg tror ikke BASF hadde innkalte til en pressekonferanse i desember og snakket én time om Quantafuel, hvis de ikke så at vi hadde progresjon. Vi ville heller ikke sagt at vi snart er klare for en større investeringsbeslutning, hvis vi ikke var trygge på at vi har kontroll i Skive, sier Bøhn.

Quantafuel

(Mill. kr)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter2,30,0
Driftsresultat−49,6−20,2
Resultat før skatt−24,1−12,3
Resultat etter skatt−27,0−16,0