<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Taper andeler innen ost og yogurt

Tine leverte sitt beste tertial noensinne, selv om de fortsetter å tape markedsandeler. 

Publisert 5. okt. 2021 kl. 10.36
Oppdatert 5. okt. 2021 klokken 15.32
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 260 ord
STOR SAMLER: Tine står for over 90 prosent av innsamlingen av melk, men taper terreng innen ost og yogurt.  Foto: Tine

Tine Gruppa leverte sitt beste finansielle tertial noensinne i andre tertial i år, fra mai til og med august. Driftsresultatet endte på 898 millioner kroner, opp 76 millioner kroner – nesten 10 prosent – sammenlignet med samme periode i 2020.

Resultatet drives i hovedsak av at det er fortsatt høy aktivitet innen dagligvaresegmentet, samtidig som salg til restauranter, serveringssteder og hoteller har tatt seg opp.

Taper andeler

GODT RESULTAT: For konsernsjef Gunnar Hovland og Tine. Foto: Tine

– Eiere, ansatte og samarbeidspartnere har jobbet hardt og har all grunn til å være stolte - det er i alle fall jeg. Men gode resultater er gjennomgående for vår bransje for det siste halvannet året og de utfordringene vi så før pandemien, de er der fortsatt, sier konsernsjef Gunnar Hovland i en kommentar til fremleggelsen. 

Salgsinntektene for Tine i andre tertial kom på 8.180 millioner kroner, som er en økning på 2,1 prosent sammenlignet med andre tertial 2020. Hittil i år er salgsinntektene på rundt 15,8 milliarder kroner, en økning på rett under 1 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Samtidig som at inntektene øker, har Tine tapt volumandeler i dagligvare på 0,4 prosentpoeng, og verdiandeler med 1 prosentpoeng så langt i år. Tine hadde svakere utvikling i både volum og verdi i hovedsak innenfor yoghurt og ost sammenlignet med andre aktører.

Tine Gruppa

 
(Mill. kr) 2. tert./21 2. tert./20
Driftsinntekter 8.180 8.014
Driftsresultat 898 822
Resultat før skatt 872 831
Resultat  785 747