<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Yara fyller opp første del av Northern Lights

Høye gasspriser har fått dramatiske konsekvenser for Yaras nederlandske anlegg i Sluiskil. Samtidig retter gjødselgiganten blikket fremover og bestiller CO2-lagring fra Equinor, Shell og Total.

Publisert 29. aug. 2022
Oppdatert 29. aug. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 505 ord
CO2-KAMERATENE: Shell-sjef Ben van Beurden (fra venstre) og Equinor-sjef Anders Opedal hadde med seg TotalEnergies-sjef Patrick Pouyanné (ikke i bildet) for å ønske Yara-sjef Svein Tore Holsether velkommen som kunde hos deres CO2-selskap. Ivan Kverme

ONS, STAVANGER: – Nå beviser vi at dette fungerer, ikke bare teknisk, men også kommersielt, juridisk og på tvers av landegrenser, sa konsernsjef Ben van Beurden i Shell.

Mandag morgen stilte han opp sammen med et topptungt lag bestående av toppsjefene i Equinor og TotalEnergies, samt sjefen i deres felleseide CO2-lagringsselskap Northern Lights.

Vår egen olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) og statssekretær for klima og energi i Nederland, Sandor Gaastra, var også på plass for å feire. 

Årsaken til at de alle hadde samlet seg i et tettpakket presserom på oljemessen var den norske gjødselgiganten Yara. 

Konsernsjef Svein Tore Holsether sørger nemlig for at Yara, som første aktør i verden, skal bestille CO2-transport og -lagring på tvers av landegrenser. 

Fra starten av 2025 skal 800.000 tonn CO2 fra ammoniakk- og gjødselfabrikken sin i Sluiskil fanges, komprimeres og gjøres flytende, for så å fraktes fra Nederland og til terminalen utenfor kysten av Øygarden.

Grønt i Norge, blått på kontinentet

Yara-sjef Svein Tore Holsether forklarer til Finansavisen at Sluiskil-anlegget ble valgt fordi det egner seg for videretransport av CO2 som oppstår når selskapet lager ammoniakk og gjødsel fra naturgass. Før fangst kalles den grå ammoniakk, mens den blir klassifisert som blå med CO2-lagring.

På Yaras anlegg på Herøya bruker man i dag også naturgass for å produsere, men her vil Yara heller gå for å lage grønn ammoniakk i fremtiden, ved å bruke elektrolyse på vann fremfor naturgass.

Samtidig som energitoppene smilte bredt over fremtidsutsiktene for CO2-prosjektet sitt, preges virksomheten til Yara av den dystre virkeligheten i dag. 

Intensjonsavtalen med Northern Lights inngås bare noen få dager etter at Yara meldte om nok et produksjonskutt i Europa. De skyhøye gassprisene bidro til at Yara i mars kuttet ammoniakkproduksjonen sin i Europa til 45 prosent av kapasiteten. I august er den kuttet til 35 prosent og Sluiskil-anlegget går på lavgir.

Snart uten statlige støttehjul

Ved å fylle på med 800.000 tonn CO2 årlig får Northern Lights fylt opp hele kapasiteten i den første fasen av prosjektet, totalt 1,5 millioner tonn.

De første tonnene skal komme fra avfallsanlegget på Klemetsrud i Oslo og Norcems sementfabrikk i Brevik.

– Dette er en viktig milepæl for utviklingen av karbonfangst, transport og lagring. Med den første kommersielle avtalen om transport og lagring av CO2, åpner vi en verdikjede som er avgjørende for at verden skal nå netto null innen 2050, sier Anders Opedal, konsernsjef i Equinor.

Nå må Northern Lights-partnerne derfor vurdere om de skal gi grønt lys til fase to. Det vil øke kapasiteten til minst fem millioner tonn årlig. Her vil man ikke lenger få statsstøtte, slik den første fasen får.

Konserndirektør Irene Rummelhoff i Equinor forteller til Finansavisen at de regner med å kunne fatte en investeringsbeslutning for faset to på nyåret en gang. 

– Vi trenger egentlig mer enn bare 5 millioner tonn, det trengs fort 10 til 20 millioner tonn. Vi er klare for å ta den risikoen, sa Patrick Pouyanné i franske TotalEnergies, som ikke la skjul på at behovet er stort hvis man skal nå klimamålene fremover.