<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Matvaregigant overgikk forventningene

Kraft Heinz solgte mindre i tredje kvartal etter at de satte opp prisene med 15 prosent, men fikk likevel et solid overskudd. 

Publisert 26. okt. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 207 ord
SELGER BRA: Kraft Heinz overgikk forventningene i tredje kvartal, til tross for litt nedgang i volumet.  Foto: Dreamstime

Matvareprodusenten Kraft Heinz slo forventingene da de la frem tallene for tredje kvartal onsdag, selv om de fikk et lite fall i volumet på grunn av høyere priser. 

Globale produsenter av innpakkede matvarer har gradvis økt prisene det seneste året for å motvirke de økte utgiftene som er knyttet til arbeidskraft, ingredienser og transport, skriver Reuters. 

For Kraft Heinz steg prisene i snitt 15,4 prosentpoeng i tredje kvartal, noe som bidro til et lite fall i salgsvolumet på 3,8 prosentpoeng. Men konsernsjef Miguel Patricio hevder likevel at de ser forbrukervekst på tvers av alle inntektsnivåene, med trender som ble bedre sammenlignet med første halvår. 

Matvareprodusenten fikk i tredje kvartal en omsetning på 6,51 milliarder dollar. Opp 2,9 prosent fra samme periode i fjor da Kraft Heinz fikk inn 6,32 milliarder dollar. Det var på forhånd ventet en omsetning på 6,27 milliarder dollar, viser tall fra Refinitiv.

Justert ebitda kom på 1,40 milliarder dollar, mot 1,48 milliarder i samme periode i fjor. Mens justert EPS kom på 0,63 dollar, mot 0,65 i samme tredje kvartal i fjor.

Det nasdaq-noterte selskapet kunngjorde også at de har planer om et vanlig kvartalsvis utbytte på 0,40 dollar pr. aksje av ordinære aksjer som utbetales 30. desember til aksjonærer som er registrerte pr. 25. november.