Envipco venter betydelig markedsvekst for pantemaskiner i Europa fremover, og målet for selskapet er å bli en solid nummer 2-aktør.
Det sier konsernsjef Simon Bolton i Envipco til TDN Direkt torsdag.
– Hovedfokuset er på vekst er i Europa. Bransjeestimater viser at markedet vil gå fra 60.000 maskiner til over 250.000 maskiner i løpet av de neste 3-4 årene, så markedet vokser massivt, sier han.
Den forventet markedsveksten i Europa kommer etter at forbrukerne blir mer oppmerksomme på plastavfall, samtidig som EU har kommet med omfattende lovgivning med tidsbaserte mål, forklarer Bolton.
– For første gang får landene mål om å gjenvinne en viss prosent av flaskene, samtidig som drikkevarebransjen skal bruke en viss andel av resirkulert materiale, sier han.
Land som Portugal, Romania og så videre vil se på å introdusere panteordninger for å oppnå målene satt av EU, sier Bolton, og legger til at Envipco har styrket sin virksomhet i Europa for å være klar til å utnytte mulighetene når de oppstår.
Envipco-sjefen viser til at selskapets kunder, som er store globale retailselskaper, ønsker valgmuligheter.
– De ønsker ikke kun å jobbe med en leverandør. De vil ha valgmuligheter, ikke mange, men de trenger en sterk nummer 2-aktør. Vi får gode tilbakemeldinger, og vårt mål er å være den solide nummer 2-aktøren i markedet, sier han.
Bolton mener kontraktene selskapet har inngått den seneste tiden viser at Envipco er i ferd med å bli akkurat det.
Til forskjell fra konkurrenten Tomra er Envipco en "pure play"-leverandør av pantemaskiner, påpeker konsernsjefen.
– Det er det vi gjør, og det er det eneste vi gjør. Vi vil lage det beste systemet med den beste teknologien, og levere det med den beste servicen vi kan, sier han.
(TDN Direkt)