Gründere fra NHH og NMH med snedig suksess

Det startet med 20.000 kroner, en god idé og et snedig slagord. Nå utvikler SOKO egne merkenavn i en knallhard elektronikkbransje.

De to gründerne bak SOKO - Stefan Jacobsen (t.v.) og Jostein Ludvigsen. (Foto: selskapet)

Det lille Oslo-baserte selskapet SOKO AS med sitt noe snedige slagord smarter innovation, har på få år gått fra en oppstartbedrift med 20.000 i startkapital til en kommende gullkalv.Selskapet fokuserer nemlig utelukkende på abonnementsbaserte produkter som gir meget ettertraktede recurring revenues.- Få selskaper kan nyte godt av abonnementsbaserte produkter og tjenester, og det er åpenbart god betalingsvilje for slike selskaper, sier en av SOKO-gründerne Jostein Ludvigsen til HegnarOnline.Han viser til salget av ABAX som visstnok skal ha blitt solgt for nærmere 400 millioner kroner.Les også: Blar opp 400 mill. for selskap i sterk vekst Ludvigsen hevder imidlertid at salg ikke er noe guttene i SOKO ikke tenker noe særlig på.- Vi må si oss enige i Jon von Tetzchner fra Opera Software som mener gründere altfor ofte selger seg ut for tidlig. Vårt fokus er å utvikle egne produkter og tilhørende IT-løsninger som vil kunne stå på egne ben med en liten og innovativ organisasjon, sier Ludvigsen.Med på laget har 36-åringen og Stefan Jacobsen på 35 fått med seg Annar Bøhn på eiersiden gjennom sitt private holdingselskap.Annar har også gått på NHH og jobber til daglig som investment manager i Ferd Capital samt i ledergruppen i WIMP.- Å ha Annar med på laget gir oss den nødvendige strategiske og strukturelle tyngden vi trenger i en slik ekspansiv fase, sier Jacobsen.Blant SOKOs mest populære produkter så langt finner man Cruise Control fotoboksvarsler, AutoGear GPS kjørebok samt MOVER sporingssystem.- For å kunne vokse gradvis med en liten organisasjon på kun tre ansatte, har vi fra første dag hatt fokus på å selge produktene våre gjennom etablerte forhandlere. Dette har imidlertid vært en lang og krevende vei, sier Ludvigsen.SOKOs produkter er i dag å finne blant annet hos Harald A. Møller AS, BMW, Jaguar, Bilia, NAF, Torshov Bilrekvisita, Komplett.no, Bilxtra, Bertel O.Steen, Jernia, MECA, Dekkmann og Statoil- Man kommer langt med litt stahet og langsiktig perspektiv sier Ludvigsen.Han sier selskapet nå befinner seg i en vekstfase hvor det videreutvikles omfattende programvarer og skreddersydde IT-løsninger.- Dette er en del av vår langsiktige strategi og spesielt med tanke på videre vekst i utlandet. Vi har allerede på plass distribusjon i Sverige og starter nå opp med en større samarbeidspartner i Finland, avslutter Jacobsen.SOKO betyr varehus på japansk.