Tre veier til en meningsfull jobbhverdag

Sliter du med å se verdien av arbeidet ditt? Her er tre tips til hvordan du kan få mer ut av dagene.

Foto: Scanpix

Mange ønsker seg en meningsfull jobb. En jobb der de opplever at de bidrar med noe som er viktig for omverdenen, samfunnet eller i hvert fall innen den bransjen de befinner seg.Men i et tøft arbeidsmarked er det ikke alle som er så heldige å få en slik jobb. Og andre er rett og slett misfornøyd med den jobben de har, og sliter med å se verdien av arbeidet sitt.Ifølge Forbes.com er det tre ting du kan gjøre som vil gi arbeidshverdagen din mer mening.1) Gjør det du likerTenk helhetlig på hverdagen din. Er det noe du savner å holde på med? Det å føle at hverdagen generelt er meningsfull handler ikke bare om tiden på jobben. Gjør mer av de aktivitetene du setter pris på uten for jobb. Dette vil heve trivselen.2) Hva bidrar bedriften med?Om du føler deg som en liten skrue i et stort maskineri er det viktig å se på resultatet. Hva er det egentlig bedriften du jobber i bidrar med i en større skala? Om du jobber i offentlig sektor kan dette være lettere å få øye på. Dersom du jobber i privat sektor kan du se på hva bedriften bidrar med til økonomien, jobbmarkedet, hvordan den påvirker folks liv gjennom sine produkter og så videre. Det er en mening med arbeidet ditt, selv om resultatet vises andre steder enn rett foran nesetippen din.3) Knytt kontakter Mange opplever at det er meningsfullt å omgås gode kolleger. Dersom du ofte spiser lunsj alene i stedet for med de andre, er det mulig at du går glipp av meningsfull mellommenneskelig kommunikasjon. Om du så bare finner én person som du snakker lett med, kan det heve trivselen. Du trenger ikke begrense deg til din egen avdeling.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER!