Halvparten er på jobbjakt

Ferske tall viser at halvparten av de ansatte i kommunikasjons- og markedsføringsbransjen vil bytte jobb i løpet av året.

Trine Larsen - Foto - Hammer & Hanborg
Arbeidsliv

For sjuende år på rad har rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg gjennomført undersøkelsen Kommunikatøren blant de som jobber innen kommunikasjon og markedsføring. Undersøkelsen er Nordens største i sitt slag, og over 1 000 norske kommunikatører deltok.- Det at 51 prosent av de spurte sier at de er på jobbjakt viser at optimismen er stor blant folk i kommunikasjonsbransjen. Samtidig bør det være et varsko for arbeidsgiverne at så mange planlegger å slutte fordi rekruttering og opplæring av ny-ansette både er tidkrevende og kostbart, sier daglig leder Trine Larsen.En annen utfordring er om ansatte som er på jobbjakt yter like godt i den perioden de leter.- Det er klart at når halvparten ønsker seg en ny jobb så kan det også gå utover motivasjonen. Derfor er det viktig at arbeidsgivere innen kommunikasjons- og markedsføringsbransjen gjør mer for å holde på sine ansatte, sier Larsen.Færre kvinnelige ledereFunnene i Kommunikatøren viser at selv om bransjen er kvinnedominert så har kvinner langt færre styreverv og lederposisjoner enn menn, og at de er mer skeptiske til å starte egen bedrift.- Det er helt tydelig at kvinner enten ikke får ledende stillinger i like stor grad som menn eller ikke ønsker det. Vi ser også at kvinner i større grad får nye jobber gjennom annonser på nett, mens menn er flinkere til å benytte seg av både profesjonelle og private nettverk. Her har kvinner fortsatt mye å hente, sier Larsen.Flere kvinner vil ha frihetUndersøkelsen viser også at andelen kvinner som ønsker å jobbe deltid eller ta midlertidig arbeid øker fra i fjor. Tre av ti oppgir at de kan tenke seg et annet ansettelsesforhold enn fast jobb.- For de som ikke ønsker fast jobb er det mer frihet og fleksibilitet som er de viktigste grunnene, sier Larsen.Stol på oss Temaet for Kommunikatøren 2013 var tillit, og respondentene svarte blant annet på hva som bidrar til å bygge tillit og hvor viktig er kommunikasjon for å lykkes.- Kvinner i kommunikasjonsbransjen mener at kommunikasjon og åpenhet er viktigst, mens menn i større grad mener at leveranse og tjenester teller mer i arbeidet med å skape tillit. I tillegg mener to tredjedeler at lederen av virksomheten er viktig for å bygge tillit, sier Trine Larsen i Hammer & Hanborg.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Personlig økonomi