Stor på alpakka

- Veien har vært kronglete, men det har gått fremover hele tiden, sier Anne Line G. Nubberud.

Anne Line G. Nubberud - Foto - Privat
Arbeidsliv

På Anne Line G. Nubberuds gård i Sigdal blir vi møtt av 45 alpakkaer som koser seg ute i snøen. Hoppene og hingstene har hver sin store innhegning med brøytet vei slik at de kan løpe seg en tur.Blant dem er Åke som er blitt kjendisalpakka gjennom deltakelsen i TV-programmet til Ylvis. Åke har sin egen Facebook-side hvor han oppdaterer de over 3000 følgerne om dagliglivet på gården, søte alpakkadamer og nye film- og reklameoppdrag.Alpakka Sigdal er en av fire gårder som har dannet Norsk Alpakka AS. Daglig leder Anne Line G. Nubberud har gått utradisjonelle veier for å utvikle nye produkter.DyrevelferdAlpakkaeventyret begynte i 2006 da de to første drektige hoppene kom til gårds.- Jeg ønsket å jobbe hjemmefra for å være til stede for ungene. Da vi kom over alpakka ble vi fort enige om at det var det vi ville drive med, sier Anne Line, som driver gården sammen med mannen Asbjørn.- Vi driver med alpakka fordi vi er opptatt av å avle på fiber, kvalitet, helse og personlighet. Vi bruker mye tid på dyra, og trives med det. De har alle navn og det er på den måten vi prater både med og om dem, forsetter Anne Line, som i tillegg alltid har vært interessert i håndarbeid og garn.Ideen om Norsk Alpakka kom på en samling for alpakkaeiere. Fire gårdeiere fra Hornindal, Vikedal, Bromma og Sigdal ble sittende sammen og snakke.- Vi fire som driver Norsk Alpakka kom på ideen om å starte noe sammen. Sånn som jeg så det, var det interessant å få litt større volum. Vi så at vi kunne vokse fortere sammen enn hver for oss, sier hun.- I dag har vi fortsatt et kjempegodt forhold og stor tro på framtiden for Norsk Alpakka as. Vi klipper og produserer garn fra våre egne dyr i Norge. Det volumet som nå blir brukt på volumproduksjon kjøper vi fra oppdrettere i England og Australia. Vi har ikke nok fiber i Norge for å få det volumet vi trenger, og må derfor bruke utlandet. Vår direkte kontakt og avtale med oppdrettere gjør at vi får kjøpt den kvaliteten vi er ute etter rett fra gårdene. Vi har store krav til dyrehold og prosesser, forklarer Anne Line.MerkevarebyggingDe fire gårdene dannet et DA i slutten av 2009 og eide 25 prosent hver.- Nå har vi blitt et AS. Firmaet har blitt større og det har gått den retningen vi ville. Vi er der vi har lyst til å være i forhold til markedet og de utviklingsmulighetene som finnes. Vi har latt ting skje, og har vært åpne, sier Anne Line.De første produktene var garnnøster. Garnet blir fortsatt spunnet i Telemark, før de tar det igjen og selger det i nettbutikken. Design og merkevarebygging har vært en viktig grunnstein i Norsk Alpakkas suksess.- Vi har bygget opp etiketter og branding slik at vi er synlige på den måten vi ønsker, sier hun.Etter hvert ville de utvide vareutvalget, og Anne Line tok kontakt med designer Tine Solheim.- Hun anbefalte oss å lage garnpakker og hjalp til med å gjøre oppskriftene brukervennlige. Så med hennes hjelp laget vi garnpakker med vår design og merkevare, sier Anne Line.Resultatet av samarbeidet ble 11 ulike garnpakker som inneholder garn og oppskrifter. De selges bare i nettbutikken og på arrangementer som Norsk Alpakka deltar på. Sidsel J. Høivik er en annen strikkedesigner som har noen av oppskriftene i garnpakkene.- Jeg synes markedsføring er moro selv, og tenkte på om vi kunne få til dette selv. Og i egen nettbutikk kan vi ligge prismessig lavere enn hvis vi selger gjennom andre.Ortopediske strømperFor snart to år siden fikk Anne Line en telefon fra en ortoped i Drammen som lurte på om det var mulig å produsere tynne strømper i alpakka.- Barn som må gå med skinner fryser så veldig. De må ofte være i behandling i ett helt år, noe som blir veldig kaldt om vinteren. For at de skal få god effekt av behandlingen og bruke skinna nok uten å fryse, trenger de noe tynt og varmt mellom skinnen og huden. Bomull blir fuktig og kaldt. Det er heller ikke mulig å ha sko utenpå skinnene. Så jeg svarte at det skulle vi prøve å få til, sier Anne Line.Det var utfordrende å finne noen som kunne spinne tynt og jevnt garn, og strikkemaskiner som produsere strømpene. I tillegg må strømpene sitte så tett at det ikke glir. Løsningen ble tubestrikk uten hæl. Spinningen blir gjort i Storbritannia.- Strømpene til ortopedene er nå på teststrikk i Sverige fordi det ikke er lett å finne den rette maskinen for tåen. For å være sikker på at vi får laget de aller beste strømpene til helsemarkedet, må vi nå tåle denne testperioden. Vi vil snart kunne tilby markedet en helt utrolig tynn fin strømpe.Og planene slutter ikke der.- Vi tenker at denne teknikken kan brukes til alle som trenger medisinsk varmebehandling. Blant annet lager vi pulsvanter i samme teknikk. Jeg så tidlig at det lå en kjempemulighet til å produsere andre ting også, men jeg hadde fokus på disse strømpene siden det var de jeg hadde lovet bort først.Hun tenker at produktene også er interessante for sportsmarkedet, noe som kan bli en naturlig fortsettelse etter lanseringen på det medisinske markedet.- Nå gleder jeg meg veldig til å få strikket strømpene. Vi sender garn til Kosovo nå. Når de er klare, skal jeg reise rundt til ortopediske klinikker i hele landet for å lansere strømpene.Lanserer «jentevarmer»Før jul ble Anne Line invitert som foredragsholder på en gründersamling i Østfold. Og der dukket det opp en ny mulighet.- En av de som hørte på var på utkikk etter noen som strikket tuber i alpakka. Hun hadde ringt til Kina for å sjekke mulighetene dagen før. Og plutselig dukket jeg opp, som produserte tuber mye nærmere! Det endte med at jeg fikk høre om ideen hun hadde sammen med en gründer, og vi inngikk et samarbeid, sier Anne Line.«Tjubi - Jentevarmer'n» er et nytt produkt på markedet. Det er et overtrekksplagg som kommer i tillegg til - og utenpå annen bekledning. «Tjubi» skal lanseres under Ingalåmi i Lillehammer 9. mars, og Norsk Alpakka er leverandør av 300 plagg. Disse er produsert hos Anne Lines flinke produsenter i England.Hun sier at det var krevende å finne noen som kunne lage plaggene på såpass kort tid, og at det derfor er ekstra moro at hun klarer å levere bestillingen.I prosessen har hun fått god hjelp av Driv Inkubator.- Jeg var heldigvis blitt inkubatorbedrift, og de har vært med meg og har passet på at jeg gjør riktige valg og ikke ødelegger for vår egen framdrift. Det er fort gjort å trå feil i en prosess med rettigheter, sier Anne Line.- Og det er vanskelig å være gründer og skrive under på en leverandøravtale før man vet om det faktisk er mulig å levere.Langsiktig tenkning- Jeg har alltid tenkt langsiktig. Man kan ikke ha fokus bare på det som skal skje i morgen. Og jeg stoler på magefølelsen når jeg bestemmer hva vi skal gå for, sier Anne Line.Hjemme på gården i Sigdal, Alpakka Sigdal, har hun og Asbjørn bygget en ny låve. I tillegg til å være hjem for alpakkahoppene, så inneholder huset et flerbruksrom hvor Anne Line har arbeidsplassen sin hver dag, muligheter for seminar, møterom og verksted. I toppetasjen er det muligheter for kurs og andre møter. De store vinduene gir Anne Line god utsikt til alpakkaenes uteområder mens hun jobber. Hun er opptatt av at dyrene har det bra, og skal snart arrangere et alpakkaseminar for dyrleger og alpakkaoppdrettere/eiere på gården.Ulike hjelpere Anne Line understreker at hun har fått mye god hjelp underveis, og at de forskjellige hjelperne fortsatt bidrar med ulik kompetanse.- De har kommet med ulike bidrag for å hjelpe meg dit jeg er i dag. Alle betyr mye for meg, fastslår hun.- Fra Buskerud næringshage har jeg alltid fått hjelp. Næringshagene spiller en kjempestor rolle for oss som er i distriktene. De ser hva du har behov for og driver deg fram. Og de har mye forskjellig kompetanse på huset som jeg mer enn gjerne bruker når jeg trenger det. Man føler seg heller ikke så alene når man har næringshagen, sier hun.- Det var gjennom næringshagen at jeg også ble tipset om at designerskolen ville være noe for meg. Norsk Alpakka hadde ikke hatt ting på plass så tidlig hvis det ikke hadde vært for den muligheten. Her ble mye av grunnlaget lagt tidlig, og det var en langsiktighet i det, sier hun.Hun har også vært med i Kvinnovasjon Buskerud.- Gjennom Kvinnovasjon har jeg fått kontakt med andre gründere og jeg samarbeider med mange av disse. Dette er folk som er oppriktig interessert i dine ideer. Og det er egentlig det samme hva man driver med, utfordringene er gjerne de samme, sier hun.I Driv Inkubator har hun fått en annen type hjelp.- Driv Inkubator er de som virkelig har vært til stede for meg i perioden med «Tjubi»- produksjon. Å ha dem med på laget har virkelig vært med på å gjøre dette mulig og gjennomførbart. De tilbyr meg det jeg trenger for å kunne tørre å kjøre større produksjoner med alt som følger med. Som gründer kjenner du at det fort kan bli mye ansvar i hverdagen som kan være vanskelig. Vi har kjempegod kjemi og samarbeider godt. Jeg har virkelig vært kjempeheldig som nå har noen med i hverdagen som kan hjelpe med å føre Norsk Alpakka på stø kurs, ved siden av eierne, sier hun.Denne artikkelen er hentet fra Kvinnovasjons hjemmesider og publisert med deres tilatelse. Kvinnovasjon er Selskapet for industrivekst (SIVA) sitt program for kvinnelige gründere. De finnes en rekke steder i landet, og blant tilbudene er nettverksbygging, mentorordninger, kompetanseheving, profilering og en felles portal. Les mer om KvinnovasjonHER FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Personlig økonomi