Hvordan realisere gründerdrømmen?- Det handler om å våge å satse, å ikke gi opp, jobbe målbevisst med ideen din, skaffe deg gode støttespillere, ha det gøy underveis og alltid være på jakt etter fornøyde kunder!Det sier gründer Marianne Buset Foss som driver Underverker.no. Det er en norsk nettbutikk som ble lansert i 2006, og som i dag har omlag 10.000 unike kunder og opplever god årlig vekst. De tilbyr undertøy og badetøy fra etablerte merkeleverandører, og har spesialisert seg på undertøy i større cup-størrelser.Da Marianne startet opp var hun ganske nylig blitt trebarnsmor og hadde en hektisk jobb i Telenor.- Jeg led med andre ord av tidsklemme-kvaler og forsøkte å handle bh'ene mine på nettet, men fant ikke norske nettbutikker som hadde riktige størrelser. Da jeg forstod at det fantes tilsvarende nettbutikker i Sverige og Danmark bestemte jeg for å gjøre noe ut av en gründerdrømmen jeg hadde hatt en stund, forklarer Buset Foss til HegnarKvinner.- Endel var skeptiske til at jeg skulle satse på et såpass komplisert produkt som bh'er, men når jeg selv som bosatt i Oslo og nabo til flere store kjøpesentre, foretrakk å handle bh på nett, kunne jeg ikke gi slipp på troen om at flere i Norges vidstrakte land skulle gjøre det samme.Tanken med Underverker.no er at kundene skal kunne prøve bh'en i ro og mak hjemme foran speilet og slippe trange prøverom med lite flatterende lys. En BH-kalkulator på nettsiden gir en pekepinn på størrelsen, men gratis bytte og enkel returordning er et must.
- Etter at ideen om nettbutikken var født, gikk jeg rett til Næringsetaten og gjennomførte gründerkurs. Forretningsplan ble skrevet og deretter var neste viktige skritt videre å gjøre meg kjent med bransjen. Jeg dro på de viktigste undertøysmessene i Paris og deretter agentbesøk i Oslo for å inngå innkjøpsavtaler. Samtidig ble nettbutikkløsning fra Idium og Mystore utviklet, og designhjelp fikk jeg fra Norges Kreative Fagskole.Hvordan finansierte du oppstarten?- Med varelagerinnkjøp kom oppstartskostnaden på underkant av 100.000. Dette gikk fra famileøkonomien.Hun nyter friheten som gründerlivet gir, men har i perioder jobbet veldig mye, særlig de første to-tre årene, forteller Marianne.- Etter å ha fått på plass ekstrahjelper - i dag er det fire flinke studenter som jobber deltid - så har jeg fått normale arbeidsdager og ferier. Nettbutikk gir stor fleksibilitet, og det har vært helt uvurderlig i den småbarnsfasen jeg har vært i denne perioden: Ingen sure sjefer når barna har vært syke!Er det noen utfordringer med gründerlivet?- Det kan være utfordrende å jobbe så mye på egenhånd, derfor er det viktig med gode støttespillere. Samtidig er det korte beslutningslinjer i en liten bedrift, og det er ofte veldig fordelaktig. Økonomisk er det viktig å være forberedt på flere år med liten inntekt, selv med små oppstartskostnader er det alltid nok å bruke pengene på når omsetningen øker.Hva er din drivkraft?- Å få fornøyde kunder som kommer igjen og igjen, utvilsomt! Utrolig inspirerende å få hyggelige tilbakemeldinger. Ellers liker jeg å jobbe både strategisk og taktisk, og som gründer får du brukt alle sider av deg selv.De første årene gikk Marianne til gründercoach Cille Saastad- Det var veldig nyttig. Senere fulgte jeg et amerikansk coachingprogram som også er rettet mot gründere, E-myth business coaching, heter det. I tillegg har jeg vært medlem av et kvinnelig gründerforum som heter Damebedrift.Hvordan har du markedsført deg?- Annonsekronene har hovedsaklig gått til elektroniske medier, da det er kortest vei til nettbutikken herfra. Nyhetsbrev til eksisterende kunder med spesialtilbud er også viktig del av markedsføringen. Å få flest mulig ambassadører, er målet.Hennes motto er litt annerleds: - Å prøve er å lykkes!Mariannes tips til de som vil starte for seg selv:• Våg å satse, ikke gi opp underveis• Knytt til deg gode støttespillere - både privat og i bransjen• Tenk langsiktig og positivt - snu motgang til nyttig lærdom• Ha det gøy underveis og feire små seiere