Av de 10 417 norske studentene som besvarte Universums årlige studentundersøkelse, var nesten 4000 økonomistudenter, og deres tale er klar: De vil opp og frem.Halvparten av økonomene drømmer om at den første jobben skal gi dem gode referanser, og muligheten til senere å bli ledere.Prestisje og markedssuksess er kun viktig for en tredjedel av økonomistudentene, det er viktigere med de personlige utviklingsmulighetene.- Vi må tilbake til x-generasjonen for 10 år siden for å finne de samme lederambisjonene. Vi har hatt en periode med Y-generasjonen hvor selvrealisering har stått i fokus, og man har ikke tid til å lede når man skal finne meningen med livet, sier Carlo Duraturo, daglig leder i Universum Norge.Ved valg av drømmearbeidsgiver er økonomistudentene mer åpne og ser på tvers av bransjer. Blant favorittene finner man alt fra banker, departement og sterke merkevarer. Forsvaret har skapt et godt inntrykk blant landets økonomistudenter, og klatrer hele 22 plasseringer fra fjoråret.- Den overordnede omdømmefilmen som har vært ute den siste tiden, har helt klart hatt en effekt når vi ser på tallene bak undersøkelsen. Den har gjort at flere har fått forsvaret på radaren som en attraktiv arbeidsgiver, sier DuraturoPå rangeringen over drømmearbeidsplassen kommer Statoil som nummer én, DNB som nummer to, Earnst & Young som nummer tre og PWZ som nummer fire før Aker Solutions på femteplassen.
Ingeniørstudentene foretrekker nasjonale fremfor internasjonale selskaper når de skal inntre arbeidsmarkedetHele 74 % av de spurte teknologene ønsker å starte her, men gjerne i en bedrift med internasjonale ambisjoner og muligheten til å jobbe utenlands.De norske IT studentene ønsker å arbeide i kreative internasjonale miljøer. Bedriftens innovasjonsevne er også et viktig punkt ved valg av drømmearbeidsgiver.- Innovasjon er viktig i internasjonalt sammenheng, dette er en trend vi ser over hele verden, avslutter Duraturo.