Inspirert av bestefars kalosjer

- Dette var noe som måtte komme på markedet, sier SWIMS-gründer Johan Ringdal.

Johan og jentene i SWIMS - Foto - SWIMS
Arbeidsliv

Da Swims-gründer Johan Ringdal studerte på universitet i Paris, stjal han sin bestefars kalosjer for å beskytte skoene sine fra regnet. Flere elever lo av han, men han synes de var "rå".- Bestefaren min var en skikkelig gammeldags og stilfull mann, og jeg syntes kalosjene hans var klassikere.Etter å ha dratt med meg kalosjene fra Norge til Paris og så videre til New York skjønte han at dette var noe som bare måtte komme på markedet.- Jeg bestemte meg for å starte et firma, og det første produktet skulle være et par kalosjer.Det viste seg at det var flere som likte Ringdals kalosjer. Businessen vokste raskt og i dag finnes produktene i over 35 land, i over 800 såkalte "high-end"-butikker og i deres egen nettbutikk.I 2012 omsatte SWIMS for 37,8 millioner kroner, opp fra 27 millioner kroner i 2011. Selskapet forventer å vokse med 50% i 2013.- Gjennom de siste syv årene har vi bygget opp et sterkt team som kommer godt overens og som jobber skikkelig hardt og bra sammen.Bedriften består av nesten 50 prosen kvinner og 50 prosent menn i både kreative og administrerende posisjoner.- Det er veldig viktig for meg og alle de ansatte kommer godt overens og at det er en hyggelig atmosfære på kontoret, i tillegg til at alle får frem de beste i hverandre.SWIMS-verdiene er basert på å gjenoppfinne klassikere. Ideen kom fra kalosjene, men har videre utviklet seg til vannvennlige produkter, i tillegg til vanntette og vannavstøtende produkter. Loaferne, som har blitt særlig populære i Midt-Østen og Australia, kan faktisk vaskes i vaskemaskin over 30 grader.Hva er din drivkraft som gründer?- Jeg ville sagt at det som har vært drivkraften min hittil er at man må være ekstremt lidenskapelig for det man holder på med, og man må ha mye utholdenhet.Utfordringene ved å være gründer har først og fremst vært at det har vært innmari mye hardt arbeid, og at arbeidsdagene er uforutsigbare forteller RIngdal.- De største fordelene er imidlertid at du er i full kontroll og gjør noe du liker å gjøre. Det er ekstremt spennende og tilfredsstillende å jobbe med noe man kan være stolt over og som har suksess.Har du benyttet deg av mentor eller nettverk?- Det at jeg kommer fra en gründerfamilie har hjulpet meg med å komme dit jeg er i dag, og jeg har alltid kunnet se opp til og benytte meg av mine far og min bestefar sine opplevelser som en form for mentor.SWIMS har brukt lite penger på markedsføring. Det lille de bruker setter de av til PR i utlandet. Blant annet har produktene vært omtalt på The Good Morning Show i USA og på forsiden av The Times i Storbritannia.- Det er klart dette skaper ekstra oppmerksomhet. Men i grunn må jeg si at vi har kommet oss dit vi er i dag pga spennende og velutviklede produkter som i seg selv får stor oppmerksomhet i butikk.Hva er ditt motto?- At the end of the day luck favors the prepared mind.SWIMS-gründerens beste tips til andre som ønsker å starte for seg selv er klart;- Følg hjertet ditt!FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK

Nyheter
Personlig økonomi