<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hun er IT-verdens svar på Therese Johaug

Slik blir Wonderloop-gründer Hanna Aase (30) beskrevet av norsk sosiale medier-ekspert.

Publisert 23. jan. 2014
Oppdatert 8. apr. 2014
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
+ mer
lead
Hanne Aase - Foto - Screenshot from Facebook - Photo by: EPic-Moments
Hanne Aase - Foto - Screenshot from Facebook - Photo by: EPic-Moments

- Jeg har alltid visst at jeg skulle skape noe nytt innen kommunikasjon. Så jeg har forberedt meg mye mentalt. I tillegg har jeg en Bachelor i Entreprenørskap og Innovasjon, forklarer Hanna Aase fra Kristiansand.Nyttige erfaringer Hanna står bak appen Wonderloop - verdens første sosiale nettverk som baserer seg på video, fremfor bilde og tekst. Hun har blitt omtalt i anrkjente amerikanske medier som Forbes, Mashable, Techcrunch, Wired og USA Today. I Norge har hun blitt omtalt som IT verdens svar på Therese Johaug, av gründer og forfatter Kjell Halvor Landsverk.- Jeg tok også en del jus og ledelse til tross for at det ikke var helt "meg" men jeg har fått godt bruk av det i etableringen av selskapet, fortsetter Hanna.Etter studiene drev hun en rådgivningsbedrift innen sosiale medier. Selv om det ikke ble dette hun satset på, gjorde hun seg flere nyttige erfaringer.- Det er uten tvil kunnskapen i sosiale medier som er mye av grunnlaget for min idé om hvordan Wonderloop skulle fungere.Her ser du hvordan Wonderloop fungerer:Globalt fokusIdeen om Wonderloop oppstod i ren frustrasjon over at hun ikke fant andre gründere i Kristiansand som også hadde et globalt perspektiv og mål om å gjøre verden til et bedre sted.- Det finnes mange ulike grunner til at folk blir gründere. Jeg har savnet de som er det på bakgrunn av dette. Jeg har vokst opp store deler av livet alene og det har gitt meg ekstra tid til å komme opp med et produkt som ikke finnes i dag.Hun kom stadig tilbake til det faktum at før en relasjon får vokse frem, eller før man ansetter noen, så ønsker man å se hvem personen er.- Da kom video-profil frem som løsningen og vi ble først ute med å lansere en video-profil plattform av mennesker. Nå først som iphone-app.Hvordan skiller Wonderloop seg fra andre sosiale medier?- LinkedIn åpner ikke spesielt opp for at man skal ta kontakt med fremmede. Og Facebook har alltid ønsket å basere seg på dem man allerede kjenner. Så her har vi funnet en plass som bør bli dekket, forklarer HannaValgte bort altSom gründer i oppstartsfasen har hun jobbet enormt mye. Men hun identifiserer seg ikke med ordet tidsklemma, da hun forbinder begrepet med det å skille mellom jobbe og det øvrige man vil ha tid til.- Det er ikke noe annet jeg ønsker å ha tid til. Jeg har vært nødt til å velge bort alt annet, da den typen selskap vi er nå burde hatt 30 ansatte, vi har syv, men tidligere har vi har bare vært 2-3 personer. Så det å jobbe flere stillinger samtidig, og ikke ha tid til noe annet enn jobb, har blitt en del av livet. Hvis teknologien jeg skaper kan bety noe, ser jeg det som viktigere enn et eget, personlig liv.Wonderloop fikk ikke etablererstøtte fra Innovasjon Norge.- Det var et hardt slag som rammet oss veldig. Jeg måtte da hente inn midler fra egen lomme, og gå ekstra veier for å finansiere den første versjonen av produktet. Vi var også overrasket da vi visste at vi hadde noe som var unikt, med et globalt perspektiv og et nettverk til å realisere det.Hanna valgte å lansere iphone appen i USA, og fokusere mer på det amerikanske markedet.- I ettertid når folk har fått vite at Wonderloop faktisk er norsk, så har jeg fått utrolig mye støtte-erklæringer og meldinger som viser hvor bra de syns det er.Nyttige netterkFor øyeblikket ser ikke Hanna mange fordeler med gründerlivet. Hun har rett og slett ikke tid til å unne seg den friheten mange gründere verdsetter så høyt.- Men den største gleden er å få brukere på appen, og se at de treffer mennesker i det virkelige liv på grunn av den.Har du benyttet deg av mentor eller nettverk?- I veldig liten grad. Det er svært få mennesker som hjalp til de to første årene. Men jeg viste at når produktet var klart og vi hadde noe å vise frem, så ville nettverket jeg har se mulighetene i produktet. Vi er nå på vei til World Economic Forum der jeg deltar i år - og det er et nettverk jeg har hatt stor glede av. Jeg brukte mye tid på lokale nettverk før som nok var mer "hyggelig erfaringsutveksling", men nå har jeg blitt hardere på å prioritere det som helt spesifikt er relevant for Wonderloop.Å markedsføre Wonderloop har vært omfattende arbeid. Det har vært alt fra sosiale medier, personlig relasjonsbygging til pressearbeid. Vi har også brukt PR byråer men lært den harde måten at det ikke er alt en betaler for man ser resultater av.En besettelseHva er din drivkraft som gründer?- Jeg tror ikke på eksterne drivkrefter som suksess, penger eller inspirasjon fra andre når det gjelder å få til noe i en internasjonal skala.Man er helt nødt til å ha en indre drivkraft, mener Hanna.- Det er besettelsen etter å se hvordan menneskers liv endres med teknologien. Og å få teknologien til å nå ut, avslutter hun.Hannas beste tips til gründere: 1. Bryt opp rutiner, og ta det mentale først. Hvis man mentalt ikke er klar for det eller ikke ønsker det nok så er det vanskelig å komme videre og også holde ut.2. Ta også økonomisk risiko. Det er kanskje ikke et tips man bør gi. Men jeg ser mange som klager og lurer på hvordan man får til det og det. Faktum er at enkelte ting koster mye penger å være med på. Det er en investering men også en risiko. Du må være villig til å ta den.3. Ellers er et hot tips å ikke tenke så mye på seg selv og de rundt en i forhold til å starte for seg selv, men tenke mer på selve produktet/tjenesten og hva den skal gjøre.FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK