Slik lykkes du på ny arbeidsplass

Det er en syltynn linje mellom å være usosial og for mye.

Foto: Scanpix

Vær ambisiøs og jobb hardt. Men glem ikke den sosiale biten, råder Samuel West, forsker i organisasjonspsykologi ved Universitetet i Lund.- For å klare arbeidsoppgavene, må man ofte ha en god relasjon til sine kolleger. Derfor kan det være smart å være sosial og lære kollegene å kjenne med det samme. Men blir det for mye sosialt, og mindre jobb, kommer man mest sannsynlig ikke til å få beholde jobben, sier West til dn.se.En balansegangIfølge arbeidslivsforskeren kan det i starten være lurt å gå varsomt frem, for deretter, sakte men sikkert, å ta mer plass etterhvert.- Er du ny på arbeidsplassen, er det mange som kommer til å følge med på deg. Stemples du som en partyløve eller baksnakker, er det et stempel du blir nødt til å bære med deg i lang tid fremover, selv om du har fått det på feil grunnlag, sier West til nettstedet, og fortsetter:- Derfor må jeg nok, dessverre anbefale litt forsiktighet i begynnelsen.Er du av den usosiale sorten, kan det lønne seg å være mer sosial. Er du derimot veldig sosial, bør du dempe deg, i alle fall i begynnelsen.- Når du er mer etablert og har gjort et inntrykk, kan du begynne å vise din litt mer hverdagslige side, råder West.