<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Så ærlig kan du være med sjefen

Hvor ærlig du kan være i en medarbeidersamtale avhenger av arbeidsplassen din og ditt forhold til sjefen, mener eksperter.

Publisert 31. mars 2016
Oppdatert 31. mars 2016
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 325 ord
lead

Mange frykter medarbeidersamtalen. For hva er det egentlig greit å ta opp, og hva bør man la ligge? Det kan være en vanskelig balansegang. Men har du en god tillitsrelasjon til sjefen, er det utrolig hva du kan si og komme godt ut av det, mener daglig leder i HR Norge, Even Bolstad, ifølge Aftenposten.Karen Kollien Nygaard er psykologspesialist i organisasjon og ledelse, og coacher ledere og organisasjoner over hele landet hun hevder at det er forskjell på sjefer og organisasjonskulturer. Hvor åpen du kan være kommer derfor an på hvor profesjonell bedriften er når det gjelder taushetsplikt.- Generelt sett synes jeg ikke man skal dele mer enn det som er relevant for arbeidsforholdet, og ledere bør ha et bevisst forhold til at de ikke skal motta all informasjon heller, selv om medarbeideren begynner å dele. Lederen har ansvar for bedriften og organisasjonen, og av og til deler ansatte informasjon som er mer relevante for bedriftshelsetjenesten eller legen. Det kan slå tilbake hvis lederen da ikke tør å utfordre medarbeideren. Kanskje lederen blir litt for forsiktig med deg. Når folk er i kriser, har de et stort kommunikasjonsbehov og deler litt vel mye, som de gjerne angrer etterpå, sier Kollien Nygaard.Bolstad i HR Norge understreker imidlertid at det fine med norsk arbeidsliv er at vi i stor grad har tillit til hverandre.- Her må jeg frem med det fine ordet resiprositet, som betyr gjensidighet. Den gylne regel, altså. Gjør mot andre som du vil at de skal gjøre mot deg, sier han.Bolstad har i Dagens Næringsliv uttrykt skepsis til hvordan vi benytter oss av medarbeidersamtalene. Han mener gode samtaler har noe for seg, men når de blir en pliktøvelse kan de miste sin verdi. - Det er viktigere å snakke sammen hyppig og godt. Jeg vet om de som har medarbeidersamtaler en gang i måneden. Blir det sjeldnere enn en halv gang i året, blir det fort et ritual som ikke gir så mye tilbake, sier han.