– I løpet av fem år vil rundt 100.000 nordmenn være sysselsatt ved forskjellige callsentre, spådde Norsk Direkte Markedsføringsforening i 2002, melder Aftenposten.På grunn av manglende tall er det vanskelig å fastslå den eksakte forskjellen, men en Fafo-undersøkelse fra 2005 viser at de største aktørene har betydelig færre ansatte nå enn for elleve år siden.– Vi ser eksempler på at distriktsarbeidsplasser i Norge er lagt ned og at callsenter er etablert i utlandet, sier direktør Stein Johnsen i Virke.Hovedorganisasjonen Virke, som organiserer callsenterbransjen, mener at det er stort potensial for å skape nye callsenter-jobber i Norge. Johnsen mener det offentlige burde sette ut noe av sin kundebehandling for å tilby flere arbeidsplasser.– Denne bransjen sysselsetter i stor grad ufaglært ungdom, også i distriktene. Den gir også rask opplæring og kvalifikasjoner, sier Johnsen. (©NTB)