Syv tips til bedre presentasjoner

Foto: Scanpix

BI Business Review deler syv råd for å mestre kunsten å formidle, enten det er på scenen eller i møterommet.Syv tips til bedre presentasjoner

  1. Jobb med stemmen din. Tonefallet er viktig. Jo dypere du får gjort stemmen i starten av presentasjonen, jo roligere og mer naturlig blir du oppfattet av andre.
  2. Finn energien. Bruk musikk, syng høyt for deg selv eller gjør det som sørger for at du klarer å få ut energi.
  3. Bruk tid på innledningen. Pugg de to første setningene. Å terpe på åpningen kan hjelpe med å omdanne usikkerheten om til energi.
  4. Finn venner i publikum. Få øyekontakt med noen, og eventuelt til og med gå bort å ta på personen. Da blir du mindre alene.
  5. Tenk på sceneatferden din. Tenk på hvordan du opptrer, beveger deg og bruker stemmen. Ta pauser og varier hvordan du legger frem budskapet.
  6. Kjenn dine blindsoner. Blindsoner er de ubevisste tingene vi gjør under en presentasjon. Når vi snakker for fort, beveger oss meningsløst og usammenhengende, eller lager tenkelyder (øh, ehm osv.) Be en kollega eller venn om tilbakemeldinger. 
  7. Vær trygg, vær entusiastisk. Det er når du og budskapet ditt oppleves som ekte at du virkelig klarer å bevege andre.