Toppadvokatene i Thommessen gir gratis råd til alle som ønsker det

Før krisen tok partnerne i advokatfirmaet Thommessen mange tusen kroner i timen. Nå strør de om seg med sine beste råd til næringslivet, helt gratis.

LAGÅND: Ifølge managing partner Sverre Tyrhaug (t.v.) er gratis spørsmål og svar deres bidrag til den nasjonale dugnaden. Foto: Iván Kverme

– Vi gir rådene helt gratis, også til de som ikke er klienter, sier managing partner Sverre Tyrhaug i Thommessen.

De har samlet spørsmål og svar i kortform på nettet, etter å ha studert hva klientene nå er opptatt av.

Hvem som helst kan klikke seg inn på nettsiden og få svar.

– Hva om konkurrerende advokatfirmaer kopierer dere?

– Vi er fornøyd om konkurrentene kopierer oss. Da får næringslivet tilgang til rådene, og det er svært viktig nå, sier Tyrhaug.

Raske svar

Målet er at bedriftene skal få svar med en gang.

– Da slipper de å vente på telefon, eller betale for rådene.

Her er det råd innen alt fra shipping til konkurser.

For eksempel:

  • Insolvens og restrukturering: Hva er de første tiltakene som bør iverksettes?
  • Hvilke force majeure-bestemmelser finnes i de norske IT-standardavtalene?
  • Vil eiendomsforsikringer dekke tap av leieinntekter som følge av nedstengningen på grunn av coronaviruset?

Under hvert svar står det hvilken partner som har svart.

Lite leksikon

Det blir mye jobbing for advokatene nå, både tidlig og sent. Selv har Tyrhaug hjemmekontor med kone og fire gutter.

– Midt på dagen er det mye fokus på barnas lekser, særlig for to av dem. De eldste klarer seg mer selv.

Tyrhaug minner om at de konkrete omstendighetene vil være avgjørende i den enkelte sak.

Derfor kan det bli behov for betalte råd i tillegg til de som finnes i basen.

Målet har vært korte og poengterte spørsmål og svar. 

– Det skal være praktisk og verdifullt, og det er i hvert fall en begynnelse.

– Er klientene desperate nå?

– Nei, jeg er imponert over evnen til å tilpasse seg situasjonen. De forholder seg til den og fortsetter å tenke rasjonelt. De konsentrerer seg om det som er kritisk nå, og setter det andre på hold. De er ikke apatiske.

Jeg har allerede sendt honnør for dette til flere gode kolleger i Thommessen
Geir Sviggum, Wikborg Rein

Ifølge Tyrhaug er gratis spørsmål og svar deres bidrag til den nasjonale dugnaden.

Alternativet kunne vært nyhetsbrev til kundene:

– Vi synes at gjentatte nyhetsbrev, slik de andre firmaene sender ut, kan gi overflod av informasjon. Dessuten er det ofte vanskelig å finne igjen hvor det sto etterpå.

– Flott bidrag

Wikborg Rein er et av de andre store advokatfirmaene:

– Vi har alle en felles interesse i at samfunnet kommer seg gjennom den pågående krisen på best mulig vis, sier managing partner Geir Sviggum.

Han viser til at de største advokatfirmaene er betydelige aktører, som i disse dager tar sin del av samfunnsansvaret.

– Vi har alle funnet våre egne måter å bidra på, og det vil komme flere initiativer i tiden som kommer. Denne varianten fra Thommessen synes jeg er et flott bidrag, og jeg har allerede sendt honnør for dette til flere gode kolleger i Thommessen.

- Sterkt kritisk

Ikke alle er like begeistret for hva Thommessen nå tilbyr:

– Jeg har lest gjennom den såkalte QA som Thommessen har lagt ut, og den fremstår for meg som generell svada og gir ikke konkret svar på noe som helst, sier en kilde som ønsker å være anonym

Han antar at det heller ikke er meningen:

– Da er det jo fint at man har lagt inn direkte e-post-link til de enkelte advokater.

Han legger til:

– Kanskje er jeg naiv, men jeg er vokst opp i en annen tid med andre verdier enn mange har i dag, og for meg er ikke dagens situasjon tidspunktet hvor man skal berike seg.