Yrke: Turistjurist

I mer enn 25 år har Rolf Forsdahl tolket rettighetene til charterturister og reisearrangører. Nå er hans erfaringer samlet i en kommentarutgave om Pakkereiseloven.

BOKAKTUELL: Advokat Rolf Forsdahl har skrevet en kommentarutgave om Pakkereiseloven. Boken har blitt mer aktuell enn noen gang før på grunn av coronautbruddet. Anne Krogh i Kinareiser merker godt virusets konsekvenser, og gir Forsdahl noen innspill til hvordan reisearrangører kan ivaretas i disse tøffe tidene. Foto: Iván Kverme
Jus

Kjøper du en vare, slik som en oppvaskmaskin eller fin kjole til deg selv, så har du som kunde rettigheter etter Forbrukerkjøpsloven. Går maskinen i stykker, kan det hende du har krav på kostnadsfri reparasjon og rakner sømmen i kjolen, kan du få en ny.

Men bruker du flere titallstusen kroner på en etterlengtet ferie til Syden for deg og familien, så nytter det ikke å vise til alle paragrafene i Forbrukerkjøpsloven, skulle noe gå galt på turen.

Egen lov for feriefolket

Da gjelder nemlig helt andre regler. De finner man i Pakkereiseloven, som gjennom EØS-avtalen vår er et resultat av EUs direktiver om pakkereiser.

– Pakkereiseloven er en slags fjern fetter av Forbrukskjøpsloven, og den har vel ikke fått så mye oppmerksomhet fra advokater opp gjennom årene, enda vi kjøper ferieopplevelser for mange milliarder kroner årlig, sier Rolf Forsdahl.

På 90-tallet begynte den nå pensjonerte 71-åringen å arbeide for Den Norske Reisebransjeforening (DNR). Det var en interesseorganisasjon for reisebyråer og turoperatører, i dag kjent som Virke Reise. Som advokat engasjerte Forsdahl seg i utarbeidingen av et lovverk rundt pakkereiser, som sprang ut fra det første EU-direktivet fra 1990. Før denne tid forholdt man seg til standardvilkår som DNR hadde utarbeidet sammen med forbrukermyndighetene i 1983.

1. januar 1996 trådte den første Pakkereiseloven i kraft. EU kom så med et nytt pakkereisedirektiv i 2015, som førte til en ny pakkereiselov fra juli 2018 i Norge. Det er denne Forsdahl har skrevet en kommentarutgave til, 24 år etter at den første Pakkereiseloven så dagens lys. Kommentarboken er utgitt på Universitetsforlaget.

NY BOK: Omslaget til kommentarutgaven om Pakkereiseloven, skrevet av Rolf Forsdahl. Foto: UNIVERSITETSFORLAGET

Få rettsavgjørelser

De fleste kommentarutgaver baserer seg veldig mye på grensedragninger norske domstoler har foretatt, men Pakkereiseloven er noe sjelden dommere bruker sin tid på.

– Derimot behandler Pakkereisenemnden 300-400 saker årlig, og deres avgjørelser retter i stor grad reisearrangørene seg etter, sier Forsdahl.

Om en reisende eller en arrangør ikke aksepterer nemndens konklusjon, så kan man bringe saken inn for rettsapparatet.

– Jeg tror du knapt kan telle antall saker som er brakt inn for domstolene på én hånd, sier Forsdahl.

 –Hvem er Pakkereiseloven skrevet for?

– Kundenes rettigheter har alltid vært det viktigste for lovgiver. Den er definitivt ikke skrevet for de som lager pakkereiser. De sitter med en kommersiell risiko for forhold de overhodet ikke kan påvirke, noe som har blitt ekstra synlig i år med en pandemi, sier Forsdahl.

Perfekt timet utgivelse

Han fikk spørsmål om å skrive boken før coronaviruset gjorde sitt inntog i dagligtalen og reiselivsbransjen gikk i knestående. Dermed rakk han å ta opp problemstillingen i boken. Selv om den neppe blir en bestselger, så er den og Pakkereiseloven mer aktuell enn noen gang.

Forsdahl er pensjonert, men det har ikke hindret journalister, reisearrangører og folk som skulle på ferie å kontakte ham med spørsmål om hva slags rettigheter som gjelder når verden rammes av et dødelig virus og myndighetene anbefaler oss ikke å reise.

En reisende har rett til å avbestille en pakkereise før den begynner, og uten å betale avbestillingsgebyr, om uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter inntreffer.

– Akkurat som en naturkatastrofe eller en terroraksjon, så er en pandemi, forårsaket av eksempelvis Covid-19-viruset, en uunngåelig og ekstraordinær omstendighet, sier Forsdahl.

DEN SPEDE BEGYNNELSE: Braathens SAFE satset på charterturisme. Her ankommer nordmenn Mallorca i 1967, åtte år etter at det første charterflyet med turister til Syden lettet fra Norge. Foto: NTB

Oppvokst med chartereventyret

At han endte med å bli hele landets turistjurist, var ikke den karriereveien han skimtet i horisonten som ung.

– Egentlig ville jeg bli arkitekt, men arbeidsutsiktene for den yrkesgruppen var dårlig på 70-tallet. Dermed startet jeg på jusstudiene i Oslo og tenkte en stund på å bli forsvarsadvokat.

Han var bare ti år gammel da det første norske charterflyet lettet fra Fornebu med retning Mallorca 21. juni 1959. 

Ifølge boken «De lærte oss å reise», skrevet av forfatter Morten Aasbø, hadde 35 kunder betalt 1.225 kroner til Erik Myhre Reisebyrå for et 16 dagers opphold med fullpensjon. Summen tilsvarer rundt 17.000 kroner i dag. Det var to flyvertinner om bord, og de serverte drinker i glass og mat på porselenstallerkener til stivpyntede passasjerer.

Det året reiste knapt 400 nordmenn på pakketur til Mallorca. Lite ante den lille flokken at de var trendsettere for noe som 60 år senere ble en årlig milliardindustri – bare i Norge.

DIREKTERUTE TIL VARMEN: Novair er Apollos eget charterflyselskap. De flyr solhungrige nordmenn til Syden, eksempelvis til de greske øyer, slik som til flyplassen på Santorini. Foto: magnus rorvik skjolberg

Millionbarriere brutt

I 2019 dro over én million nordmenn pakketur og Statistisk sentralbyrå registrerte i fjor 7,4 millioner ferieturer ut av Norge. Tallene sier noe om hvilke store beløp som står på spill for reisebransjen.

Mange har klaget sin nød over hvorfor ikke reisearrangørene tilbakebetaler innen de fristene loven har satt. Forsdahl forklarer at reisearrangørene ikke sitter på pengene de har mottatt i forskudd fra kundene.

– De er allerede betalt videre til flyselskaper, hoteller, bussfirmaer som kjører turister til og fra flyplasser i Syden og til arrangører av utflukter og annet, sier Forsdahl.

Det er slik pakkereiseøkonomien fungerer, men sisteleddet er ikke omfattet av Pakkereiseloven. Kundene skal forholde seg til arrangøren av reisen. Den har selvsagt stilt lovpålagte garantier, men de aktiveres ikke før reisearrangøren går konkurs.

Lovverket svikter arrangørene

Når vi nå er i en situasjon hvor nærmest hele Europa og verden ellers er nedstengt, på myndighetenes ordre, så er det ikke enkelt for en reisearrangør å betale alle kunder penger tilbake samtidig. Det kan minne litt om bank run, når alle kunder vil gjøre uttak fra en konkurstruet bank.

– Jeg mener at akkurat det aspektet har EUs pakkereisedirektiv, og dermed Pakkereiseloven, ikke tatt høyde for. Det til tross for at at man opplevde noe lignende for noen år siden da en vulkan på Island lammet flytrafikken i store deler av Europa, sier Forsdahl.

Uten at Forsdahl skal bli for politisk, han har tross alt lagt karrieren som reiselivsdirektør i Virke Reiseliv bak seg, så mener han at myndighetene burde ha tatt grep for å hjelpe reisearrangørene, selv om lovverket er tydelig på at de selv bærer risikoen. 

Blant annet etterlyser han tiltak for at reisearrangørene skal få mulighet til å stille en realistisk garanti til Reisegarantifondet, slik loven krever.

– Mange har allerede gått konkurs og enda flere vil ende i den statistikken, sier Forsdahl.

Alt stanset opp

En av dem som har merket coronakrisen på kroppen er Anne Krogh. I 50 år har hun sendt nordmenn på pakkereiser til Kina. Hun driver Kinareiser i Oslo, og er en av ytterst få reisearrangører som fortsatt har butikklokaler på gateplan.

– Nå har vi åpent bare én dag i uken, på tirsdager, sier Krogh.

De ansatte er permittert og reisevirksomheten har nærmest gått i dvale. Krogh merket hva som var i gjære en god stund før andre kolleger i reisebransjen.

– Norge stengte ned i mars, men siden vi sender turister til Kina, hvor viruset skal ha oppstått, så ble vi rammet allerede i januar, sier hun.

Myndighetene har laget kompensasjonspakker for næringslivet, men Kinareiser falt utenfor den ordningen. 

I sine glansdager omsatte selskapet for over 60 millioner kroner årlig, men siden teknologiutvikling har gjort det enklere å bestille reiser selv, har salget gått ned de siste årene.

I mange år har Kinareiser tjent gode penger, men i fjor tapte de 2,3 millioner kroner. Årsaken, sier Krogh, var nye retningslinjer og organisering av visumsøknader til den kinesiske ambassaden.

– Det gjorde det veldig tungvint for våre kunder å få visum, og mange dro heller til andre land enn Kina i fjor, sier hun.

Hun er kritisk til hvordan norske myndigheter har stilt opp for reisearrangørene, og hun mener Reisegarantifondet har vært lite smidige i forhold til garantiene Kinareiser må stille, så kundene er sikret ved en konkurs.

– Vi hadde garanti på 2,5 millioner og ba om å få den redusert, men det tok alt for lang tid. Nå er den på én million kroner.

OMSTILLER SEG: Anne Krogh har solgt pakkereiser til Kina i 50 år. Nå har Kinareiser gått i dvale, og mens hun venter på bedre tider, selger hun møbler fra reisebutikken sin i Hegdehaugsveien i Oslo sentrum. Foto: Iván Kverme

Satser på møbelsalg

Hun kan låne penger for å holde Kinareiser flytende til verden blir normal igjen, og som den fighteren hun er, har 72-åringen gjenopptatt en tidligere geskjeft for å sikre en viss kontantstrøm i bedriften.

– Vi drev tidligere med import og salg av møbler og interiørartikler fra Kina. Nå har vi startet med salg av slike varer igjen, sier Krogh.

Når hun tar imot Finansavisen og Rolf Forsdahl, iført munnbind for å bidra til å stanse coronaepidemien, er hun omgitt av møbler i butikklokalet hvor kundene vanligvis bestiller drømmereisen sin.

– Vi må gjøre det vi kan for å komme oss gjennom dette her. 

Hun har også fått omstillingsmidler fra Innovasjon Norge for å videreutvikle et konsept med matvandringer i Norge. Det har hun hatt stor suksess med i Kina og Hong, og de vandringene hun har arrangert i Oslo har vært godt mottatt. Nå vil hun lage lignende vandringer i andre norske byer.

Forventer opptur for pakkereiser

Forsdahl, som er opptatt av lovverket og rammevilkårene til reisearrangørene, sier han håper det kommer noe godt ut av det han og bransjen nå er vitne til.

– Jeg tror at når vi kan reise igjen som normalt, så vil de som lager temareiser og de mindre og mellomstore nisjeselskapene, oppleve et oppsving, sier Forsdahl.

Han mener krisen har vist oss at de store aktørene som Ving, TUI og Apollo, er mer sårbare. Forretningsmodellen deres er avhengig av store volum og kontroll med en større del av verdikjeden for å lykkes og tjene gode penger.

Når de nå blir rammet, så rammes de mye hardere enn de mindre aktørene som kjøper sine tjenester fra flere leverandører.

– Også tror jeg forbrukerne nå har sett at Pakkereiseloven gir dem rettigheter de ikke har i samme grad om man syr sammen sin egen reise på nett og handler flybillett fra en aktør og hotell fra en annen.

– Men det er jo billigere, mener mange?

– Ja, kanskje kan du spare noen hundrelapper på å være din egen reisearrangør, men da gjelder ikke Pakkereiseloven om noe skulle gå galt. Det kan bli en dyr lærepenge, sier Forsdahl.