Insead-professor advarer mot å gi ansvaret til en digital-guru

Insead-professor Andrew Shipilov gir norske ledere sine beste advarsler i en digitaliseringsprosess.

KNUSER MYTER: Andrew Shipilov, professor ved Insead, ber norske ledere om ikke å tro på alle digitaliseringsmytene.  Foto: Silje Sundt Kvadsheim
Karriere

 – Ikke ansett en digital-guru til å lede digitaliseringsprosessen, advarer Andrew Shipilov. Han er professor ved Insead og en anerkjent ledelsesforsker.

– Ikke ansett en digital-guru til å lede digitaliseringsprosessen
Andrew Shipilov, Insead

Nylig var han i Norge for å videreformidle sine råd gjennom en «masterclass» i regi av Scandinavian Executive Institute. Til stede var ledere og styremedlemmer i norske bedrifter. I stedet for å fortelle lederne hva de bør gjøre, valgte Shipilov å understreke hva de ikke bør gjøre. Et av rådene han ga var altså ikke å ansette en guru til å lede digitaliseringsprosessen.

– Jeg har sett mange eksempler på at bedrifter får inn en digital ekspert, som ikke forstår virksomheten, til å lede en digital satsning. Resultatet er ofte at resten av organisasjonen ikke skjønner hva som foregår, og at det ikke er noen koordinering mellom den digitale satsingen og virksomheten forøvrig.

Annenfiolin

Det betyr ikke at han mener at det ikke kan være lurt å finne en som kan mye om digitalisering.

– Men det er viktig at prosessen ledes av en som kjenner bedriften, og vet hva som er suksessfaktorer. Derfor kan det være lurt å ansette en guru som er villig til å spille annenfiolin, sier han.

En annen variant av dette, som Shipilov anbefaler, er en form for omvendt mentorordning, der en ung digital-ekspert kan fungere som en mentor for lederen.

Ikke bare å kjøpe

En annen løsning Shipilov advarer mot, er å kjøpe opp et oppstartsselskap i den tro at det vil føre til endringer i et mer tradisjonelt selskap.

– Du kan kjøpe et oppstartsselskap, men da må det fortsette å eksistere på siden av virksomheten . Hvis oppstartsselskapet skal integreres, vil det raskt bli slukt av det store selskapet, advarer han.

Shipilov mener at det digitalisering heller ikke betyr at fysisk infrastruktur skal forsvinne.

– Mange finner løsninger som er en mellomting, påpeker han, og refererer blant annet til små butikker som har varer til utstilling, men der bestilte varer sendes hjem. 

Ny tid, samme regler

Myten om at digital transformasjon betyr at alt i selskapet, også kjernevirksomheten, må endres, mener Shipilov også er feil.

– Det handler ikke om disrupsjon av kjernevirksomheten, og det er langt fra sikkert at forretningsmodellen må endres. Flyselskapene skal fortsatt fly, selv om teknologien kan benyttes til å lære mer om kundene og forretningsområdet, sier han.

– I virkeligheten er digital transformasjon bare en ny endringsbølge, selv om mange nok føler at det det går fort denne gangen. Men om ti år vil vi snakke om ny teknologi,og de samme reglene vil gjelde da, påpeker han.

digitalisering
styrearbeid
INSEAD
Nyheter
Arbeidsliv
Karriere