– Nyansatte må jage informasjon for å lykkes

Å starte i en ny jobb når sjefen, den nyansatte og kollegene ikke kan møtes fysisk, byr på problemer. 

PROAKTIV: – Jeg tror at den nyansatte selv må være mer proaktiv, og sørge for å knytte kontakter, sier Frode Hübertz Haaland (t.v.). Til høyre: Petter Meyer i MeyerHaugen. Foto: Silje Sundt Kvadsheim
Karriere

– Vi kommer nok til å se at noen blir dårlige nyansatte, rett og slett fordi de er litt forsiktige i det å bygge sosiale relasjoner, sier Frode Hübertz Haaland.

Haaland er førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold, og forfatter av bøker som «På randen av ledelse» og «Å knytte bånd».

– Vi forventer at det blir akkumulert oppsigelser i denne perioden, det pleier det å bli når det er usikre økonomiske tider, sier Haaland. 

Han er på besøk hos rekrutteringsselskapet MeyerHaugen for å gi tips til hvordan bedrifter og nyansatte kandidater kan lykkes best med en digital onboarding.

– Alt handler alt om å knytte bånd, sier Haaland.

– Men man føler seg ikke nødvendigvis så velkommen når man blir overlevert en PC med en armlengdes avstand, og treffes i form av et lite bilde nederst på en skjerm, sier han om de som er nyansatt under coronapandemien.

Tips til den nyansatte

  • Vær godt informert før du bytter jobb
  • Knytt kontakter – for ulike formål
  • Vær proaktiv – jag informasjon
  • Kartlegg kultur og arbeidsmiljø
  • Spør og be om hjelp, og vær nøye med hvem du spør

Vanskelig kultur

Svært mange bedrifter har et onboarding-program som benyttes for nyansatte. Normalt innebærer dette fysiske samlinger, nå er det meste blitt digitalt.

– Onboarding handler dels om informasjon, og dels om opplevelsen av å føle seg velkommen.

Informasjonen er lett å få digitalt gjennom videoer, podcast eller tekst. Kulturen er det vanskeligere å bli kjent med når man sitter på hjemmekontor.

– Normer, verdier og kvalitetskrav står det ikke noe om i personalhåndboken. 

– Det er vanskelig å vite når man skal spørre om råd, og når man er en masekopp. Og hvor ofte vil sjefen egentlig ha tilbakemelding?, spør han retorisk.

– I det daglige ser vi andre som blir korrigert, og så lærer vi av det. For noen steder er det greit å komme fem minutter for sent til et møte, andre steder er det ikke. Den typen uformell læring skjer bare inne i et kontorlandskap.

Tips til arbeidsgiveren

  • Alt handler om å knytte bånd. Gjør det!
  • Sørg for at nyansatte føler seg velkomne
  • Skap kontakt – og oppretthold kontakt
  • Organiser for læring. Husk kultur og det usagte
  • Bruk fadder, veileder eller mentor

Den store utfordringen med digital onboarding er at nå må alt det løses på en annen måte. Haaland tror både den enkelte ansatte og bedriften må gjøre en innsats om dette skal lykkes.

– Jeg tror at den nyansatte selv må være mer proaktiv, og sørge for å knytte kontakter. Og de må knytte kontakter til litt ulike formål, sier han.

– Du kan mase på en fadder, men du kan ikke på mase på sjefen uten å virke irrelevant. Så du må knytte noen kontakter, selv om det er vanskelig når du ikke kjenner noen, sier han.

– Den nyansatte må jage informasjon, arbeidsgiveren må tilby det, og kollegene må tilby seg å hjelpe til.

– Men hvem skal man spørre hvis man ikke kjenner noen?

– Hvis jeg var sjef, ville jeg nok tildelt en nyansatt en guide eller fadder, sier han.

– Hva synes du en arbeidsgiver bør gjøre nå for å ønske nyansatte velkommen og lære dem kulturen?

– Det aller viktigste er å være bevisst på å knytte bånd. Deretter må man stille spørsmål om hva som kan fungere for denne gruppen eller denne personen. Noen har hatt stor suksess med at lederen reiser hjem til den nyansatte for å levere mat eller sjokolade. En del ledere velger å møte noen i en park for å gå tur og prate samtidig, med luft rundt.

– Mens noen synes digital lunsj er kjempestas, er det andre det ikke passer for i det hele tatt, men det finnes også andre muligheter for å treffes mer sosialt digitalt.

Skeptisk til jobbskifte

Petter Meyer, daglig leder i rekrutteringsselskapet MeyerHaugen, påpeker at utfordringer med onboarding også skaper problemer i arbeidsmarkedet.

– Vi har rekordmange oppdrag, men mange er skeptiske til å begynne i ny jobb nå. De frykter at det vil være vanskeligere å lykkes i et jobbskifte når man bare kan møtes digitalt. KPI-ene og kravene blir tross alt ikke satt ned, men mulighetene for å få det til vil bli dårligere hvis man ikke lykkes med å integrere de nyansatte, sier Meyer.

Det er også bakgrunnen for at MeyerHaugen samarbeider med Haaland om å gi tips og råd til sine kunder og kandidater.