<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kastet sjefen i avistapssluk

Etter tap på nesten 60 millioner siden november 2020, måtte ansvarlig redaktør og daglig leder Magne Storedal gå, kort tid etter at selskapet fikk ny styreleder.

Publisert 5. sep. 2022
Oppdatert 6. sep. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 441 ord
MÅTTE GÅ: Ansvarlig redaktør og adm. direktør Magne Storedal, ble sparket som ansvarlig redaktør i Avisa Oslo. NTB

Amedias storsatsing på Oslo har vært tungt økonomisk i startfasen. 30. november 2020 kom de første artiklene på trykk, og ambisjonen var å ta seg av det Amedia anså som den største blindsonen i Medie-Norge.

I etterkant har nettavisen tapt store penger, først 10 millioner i etableringsåret, for så å nesten femdoble tapet året etter.

Avisa Oslo

(Mill. kr) 2021 2020
Driftsinntekter 14,0 0,5
Driftsresultat −48,5 −10,3
Resultat før skatt −48,5 −10,3
Resultat etter skatt −37,8 −8,0

Byttet ut

Mandag ble ansvarlig redaktør Magne Storedal (64) erstattet av Kristin Stoltenberg, som hadde samme stilling i en annen av Amedias Oslo-aviser, Nordstrand Blad. Morten Nilsen overtok som styreleder rett før helgen.

BLE STYRELEDER FREDAG: Morten Nilsen, direktør i Amedia. FOTO: ntb

Storedal var tidligere ansvarlig redaktør i Amedias største lokalavis, Romerikes Blad, og fikk i oktober 2020 ett års permisjon for å var med på å starte Avisa Oslo.  I oktober i fjor sa han fra seg stillingen på Lillestrøm, for så å få sparken fra Avisa Oslo ni måneder senere.

Svak abonnementsutvikling

Da nettavisen ble etablert var målsetningen 20.000 abonnementer. Etter første halvår var opplagstallet på 4.500, noe Storedal uttalte til Medier24 var altfor dårlig.  Han håpet på å nå 7.000 i løpet det neste året.

Styreleder Morten Nilsen har ikke besvart Finansavisens spørsmål - han skriver i en SMS at ikke ønsker å kommentere hverken hvorfor Storedal ble byttet ut, eller noe rundt inntektsutvikling eller den økonomiske situasjonen i avisen.

Til Kampanje sier han at heller ikke 2022-tallene har vært som ønsket, og at Amedia fortsatt skal investere i avisen, men at de kan ikke ha resultater som i fjor. 

Kampanje skrev tidligere at abonnementsbasen var på rundt 8.000 abonnenter mens kostnadssiden var på over 60 millioner kroner.

 – Vi vil gjøre noen justeringer på utøvelse av strategien, men det er ikke snakk om store endringer. Vi er noenlunde enige om retning, men vi må få orden på driften, sier han til avisen.

– Resultatene var årsaken

– Den begrunnelsen vi har fått, er at det er resultatene og abonnementsutviklingen som er årsaken, men det kom ganske overraskende og fort på oss, sier klubbleder i Avisa Oslo, Eirik Løkkemoen Bjerklund.

– Hva har vært kommunisert til dere om situasjonen i avisen?

– Amedia har sagt at de vil satse på oss, men at utviklingen har gått tregere enn det som var målet. Samtidig er det viktig å påpeke at mitt inntrykk har vært at det har vært enighet om strategien, sier han.

– Hvilke signaler har dere fått om fremtiden?

– Det er at det vil fortsette som det har gjort, men til Kampanje har de sagt at det vurderes kutt.

Ikke ønsket med videre 

Storedal besvarte ikke Finansavisens henvendelse, men i en sms til Kampanje skrev han mandag ettermiddag:

«Grunnen jeg har fått oppgitt for at jeg ikke var ønsket med videre er for dårlige resultater».