Nikola-sjef og hydrogenmilliardær vil saksøke Bloomberg

Det er noen røde flagg rundt Nikola og gründeren Trevor Milton som NEL-aksjonærer ikke bør ta så lett på.

RØDE FLAGG: Trevor Milton er god for rundt 50 milliarder kroner. Her fra et tidligere Norges-besøk og intervju med Finansavisen. Foto: Iván Kverme
Kommentar

Hør, hør alle NEL-aksjonærer. Vi vet at mange av dere befinner dere i Tyskland og følgelig ikke leser Finansavisen, men det er også noen norske aksjonærer der ute.

Det er noe ved Trevor Milton og Nikola som skurrer. La oss ta det siste først:

Onsdag denne uken skrev Bloomberg en artikkel om at hydrogentraileren «Nikola One» som Milton viste frem under den store lanseringen i 2016, ikke var i nærheten av å være kjørbar. Dette til tross for at Milton ved lanseringen sa «This thing fully functions and works».  

Ovenfor Bloomberg innrømmer Milton at traileren ikke hadde noen brenselcelle, men nekter for at han hadde antydet det i 2016.  

«Jeg har ikke bedratt noen», sier han.

Etter en rekke tweets om at journalisten har ødelagt Bloombergs gode rykte, om at ingen i Bloomberg vil få intervju med ham eller få delta på noen Nikola-arrangementer igjen, la han ut på Twitter et brev skrevet av Nikolas advokat som er blitt sendt direkte til Bloomberg-journalisten. 

I brevet kaller advokaten artikkelen for misvisende, upresis og «tatt ut av sammenheng», anklager journalisten for å ha et mål om å bevisst skade selskapet, og varsler «en handling» mot journalisten og Bloomberg, som ikke kan tolkes på noen annen måte enn et søksmål.

Dessverre er det slik at selv om Bloombergs avsløring er enorm (hvis det stemmer), er den kanskje ikke så overraskende. Det er flere ting rundt Miltons uttalelser som har vært gjenstand for mistanke om overdrivelser og villedning for å skape entusiasme rundt selskapet blant investorer. 

I fjor høst meldte Nikola om at selskapet besitter en «game-changing» batteriteknologi som kan doble rekkevidden til elbiler og halvere prisen på batteriet. 

«Dette er det største gjennombruddet vi har sett i batteriverdenen», sa Milton i pressemeldingen. 

Hvordan han og Nikola klarte å lage et slikt batteri, og med det ta innersvingen på Tesla og alle andre batteriforskere i verden, stod det ingenting om. Ifølge pressemeldingen skal Nikola vise frem batteriet på arrangementet «Nikola World» som er planlagt i høst. Kanskje er han blant de få menneskene i verden som overgår Elon Musk, som han selv nylig hevdet?

Noen dager etter Nikolas batterirevolusjon skrev Forbes en artikkel der det kom frem av ingen av de spurte batteriekspertene trodde på Nikola. Én av dem kalte det hele for latterlig og suspekt. 

Kritikere har også pekt på de 14 milliarder dollar som Nikola har i ordrer på hydrogentrailerne. Hvor sikre er de 14 milliardene når Nikola ikke har krevd et depositum ved bestilling? 

Men Milton er en god selger og investorer har kastet penger etter selskapet hans, som nettopp gikk på børs og nå er verdt rundt 24 milliarder dollar. Og dét før selskapet engang har satt i gang byggingen av fabrikker som skal produsere disse hydrogentrailerne.

Det er noen røde flagg her. Det kan selvfølgelig hende at det bare handler om en litt for ivrig gründer. Men man kommer ikke unna med at det også bidrar til å øke mistanken om at Nikola ikke er alt det Milton lover. 

For NEL er Nikola en enormt viktig kunde. Men hvis det etterhvert viser seg at Nikola ikke leverer varene, kan Nikolas fall bli skjebnesvangert for Jon André Løkke og NEL-aksjonærene. I verste fall kan Milton ødelegge for hele bransjen.

nel
nikola motor company
hydrogen
Nyheter
Kommentar