Fjordkraft lurte både strømkundene og aksjonærene

Fjordkraft er blitt tatt i prisjuks to ganger, og hevdet overfor aksjonærene at veksten ikke skulle påvirkes.  

KURSFALL: Fjordkraft-kursen falt kraftig på fredag da selskapet presenterte kvartalstall og avholdt kapitalmarkedsdag. Her ved konsernsjef Rolf Barmen. Foto: Iván Kverme
Kommentar

 

På selveste kapitalmarkedsdagen til Fjordkraft faller aksjekursen til sitt laveste nivå siden coronakrakket. Nedgangen siden kurstoppen i september er på 35 prosent, som er mye for et strømselskap med stabil kontantstrøm.

Vi tipper mye av nedgangen handler om hva Fjordkraft helst ikke vil snakke om – konsekvensene av at de har fått Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet på nakken, i to forskjellige saker. I tillegg til å lure kundene inn i «billige» strømavtaler, har de også «økt prisene bak kundenes rygg», ifølge Forbrukerrådet.

Selv har Fjordkraft hevdet at disse sakene har «ingen» eller «minimal» påvirkning på selskapets lønnsomhet og videre vekst. 

«Det må vel være en påstand det er gode grunner til å tvile på», skrev vi  i desember. I oktober skrev vi at dette kunne være en bombe hva gjelder fremtidige marginer, vekst og omdømme.

Så, hvordan har den organiske veksten vært etter at den første bomben fra Forbrukerrådet smalt i oktober, som var i begynnelsen av Fjordkrafts fjerde kvartal? Jo, den organiske veksten i antallet strømkunder falt plutselig. Se her:

Fjordkraft hadde i fjerde kvartal 2020 en samlet reduksjon i antallet strømleveranser på 5.982. Nedgangen er på 3.264 strømleveranser hvis man ikke tar med merkevarene Gudbrandsdal Energi og Eidsiva, som nylig er kjøpt opp. 

Det kan selvfølgelig hende at dette ikke har noe som helst å gjøre med disse sakene. Kanskje er det en ren tilfeldighet. Ifølge Fjordkraft-sjefens forklaring er det faktisk det:

«Utviklingen i business-segmentet er god, mens vi ser at den negative effekten fra covid-19 i consumer-segmentet på grunn av nedstengning og betydelig lavere aktivitet fra noen av våre viktigste distribusjonskanaler, fordeles jevnt mellom merkevarene».

Forklaringen høres litt rar ut. Faktum er uansett at Fjordkrafts organiske vekst har vært god frem til fjerde kvartal, med unntak av et bitteliten dupp i første kvartal 2020. Og det var i fjerde kvartal at det begynte å brenne under føttene på Fjordkraft-ledelsen.

Fjordkraft var ett av 29 strømselskaper som i oktober ble klaget inn til Forbrukertilsynet av Forbrukerrådet.

«En rekke strømselskaper opererer med hemmelige priser, som gjør at kundene må betale en høyere regning enn forespeilet», mente Forbrukerrådet. 

Fjordkraft hadde hele fem slike avtaler de tilbød kundene. Fjordkraft reagerte på klagen med å hyre inn advokatfirmaet Schjødt og forsøkte å komme seg unna med en forklaring til Tilsynet på hvorfor ikke kundene fikk oppgitt den riktige prisen. Men tilsynet var enig med Forbrukerrådet, og i et brev skrev de at Fjordkraft må gjøre om på disse prisavtalene så fort som mulig og senest innen 6. januar. Hvis ikke vil handelspraksisen være «lovstridig».

I en børsmelding lovte Fjordkraft å imøtekomme kravene innen 6. januar. Men selskapet latet som om dette er en liten fillesak overfor sine aksjonærer. Sjefen var tilsynelatende «glad» for at tilsynet hadde klargjort hvordan regelverket skal forstås.

Som om ikke dette var nok, har Fjordkraft blitt tatt med buksene nede igjen – i en ny sak . De har også «økt prisene bak kundenes rygg». Tilsynet var (igjen) enig med Forbrukerrådet, og nå krever Forbrukerrådet at Fjordkraft tilbakebetaler det kundene har betalt for mye.

«Fjordkraft har over flere år satt opp prisene bak kundenes rygg. Når vi samtidig vet at selskapet har 20 prosent av strømmarkedet, blir det fort snakk om store summer i kundenes disfavør», skriver Forbrukerrådet.

Men du hører lite om dette fra Fjordkraft. Investorer derimot ser ut til å ha priset inn dårligere marginer og vekst for lengst.