– Siden 2020 har vi sett en tidobling i antallet personer som har fått kontoene sine tømt etter svindel med BankID, sier Tina Jerstad i Tenerity, et selskap som hjelper folk som har blitt rammet av ID-tyveri.
– Folk bidrar til svindelen selv, uten å vite det, sier hun videre.
Ifølge Jerstad går veien til sparepengene gjennom deg selv, og ikke selve BankID-tjenesten som hackes når tyvene er på tokt. Likevel er ikke hun spesielt optimistisk for utviklingen.
– Vi forventer at trenden bare vil øke i tiden framover og Økokrim sier det samme i trusselvurderingen sin for 2022, sier Jerstad.
Færre stjeler på gamlemåten
– Svindel som foregår i sanntid er vanskeligere å stoppe og det kan skje med hvem som helst. Derfor er det viktig at alle vet hvordan de skal oppdage og håndtere et svindelforsøk mot seg selv, sier Tron Ingebrigtsen, IT-sikkerhetssjef i Frende Forsikring.
En undersøkelse Norstat har utført for Frende viser at hele 9 av 10 har blitt kontaktet av svindlere.
– Forsøkene foregår i ulike kanaler, som e-post, SMS eller telefon, sier Ingebrigtsen.
Måten svindlerne jobber på i Norden har utviklet seg mye på få år, og det er vesentlig færre som stjeler på gamlemåten. Det er ikke lenge siden svindelen hovedsakelig foregikk ved at tyvene brukte offerets fødselsnummer til å kjøpe varer på nettet som de solgte videre. Da fikk offeret som regel en regningen etterhvert, men det var sjelden at den overgikk 100.000 kroner.
– Det gjorde at det tok tid før svindelen ble oppdaget, siden offeret ikke luktet lunta før en faktura dukket opp for kjøp gjort på nett. Denne typen svindel ser vi mindre av i dag, sier Jerstad i Tenerity.
En viktig bidragsyter til det er innføringen av sikkerhetsregler for netthandel, som i stadig større grad krever forskuddesbetaling og autentisering med med BankID.
– En annen forklaring er at det ikke er like store summer å tjene på denne typen svindel som med nyere metoder, sier IT-sikkerhetssjefen hos Frende.
– Mer oppfinnsomme
Ekspertenes tips for å beskytte deg mot svindel
I dag går svindlerne mer spekulativt til verks, og man kan bli kontaktet enten via mail eller SMS, hvor svindlerne utgir seg for venner et selskap du har et kundeforhold til.
– Svindelmetodene som brukes i dag er oppfinnsomme og utspekulerte. Vi ser at mange bruker kanaler vi stoler på som SMS, Whatsapp eller Messenger. Svindlerne utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på og budskapet er ment til å vekke følelser hos deg, sier Tina Jerstad.
Typiske titteleksempler på svindelforsøk mange mottar kan være at du får beskjed om at skattemeldingen er klar, med en link du kan klikke på, eller at du blir kalt inn til et jobbintervju og må bekrefte avtalen med å logge inn med BankID.
– Svindlerne klarer å få et uvitende offer til å gi fra seg kontrollen over nettbanken ved å godkjenne tilgang via BankID. Og deretter kan bankkontoen tømmes, sier Jerstad.
Det er spesielt de over 60 som har vist seg å være sårbare for denne typen svindel.
– Det er denne aldersgruppen som kan minst om datasikkerhet. Det er svært viktig at også de eldste får god og enkel opplæring slik at de kan være på vakt mot svindel, sier Ingebrigtsen i Frende Forsikring.