Satser på drive-in show
Underholdningsbransjen lanserer Norges første drive-in konserter, for å bidra til at ikke næringen går under. – Ikke bare en krisepakke, mener Pia Nordskaug fra Streamy.no.
Medietilsynet har behandlet nesten 30 søknader om ulike drive-in-arrangementer siden regjeringens tiltak mot coronaepedemien trådte i kraft i mars. De aller fleste søknadene gjelder utendørskino, men tilsynet har også fått søknader om konserter, quiz, standup-show og gudstjenester.
– Selv om folk sitter for seg selv i hver sin bil, ser det ut til at drive-in-kinoer skaoer en fellesskapsfølelse i en tid er vi ikke har mulighet til å være sosial som vanlig, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Drive-in-kinoer viser filmer i alle sjangrer, for folk i alle aldre, men aldersgrensene for filmene gjelder likevel som på en vanlig kino.
Lyden på drive-in-kinoene blir som regel sendt gjennom FM-nettet til bilradioen. Slik kringkasting krever imidlertid konsesjon fra Medietilsynet og frekvensløyve fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), i tillegg til tillatelse fra kommunen.