Ikke noe gladjazz

– Hadde vi gjennomført i år, ville vi sendt festivalen inn i historiebøkene, sier Kai Gustavsen, sjef for Kongsberg Jazzfestival.

PUBLIKUMSFRIERI: Sting spiller ikke bare for fremtidige oljefondsjefer med gjester, men også på jazzfestivaler. Som her på Kongsberg i 2018 sammen med sin odde medmusikant Shaggy. Foto: NTB Scanpix
Kultur

Til tross for 7,3 millioner kroner i offentlig støtte og 2,9 millioner i sponsorinntekter, fikk Kongsberg Jazzfestival et underskudd på 423.000 kroner før skatt i fjor.

I år trakk festivalsjef Kai Gustavsen i nødbremsen ganske raskt etter at coronaviruset meldte seg. Festivalen, som skulle pågått mellom 1. og 4. juli, er avlyst.

– Det var helt usannsynlig at noe blir tillatt i sommer. I stedet for å vente på at staten skulle si at en festival ikke er tillatt – for det gjør mange i kulturlivet – stoppet vi markedsføring og leveranser i tide, sier Gustavsen.

Vi har rundt 170 arrangementer på vår festival, hvorav ti er «kommersielle». Vi har ikke dårlig samvittighet for det
Kai Gustavsen, Kongsberg Jazzfestival

– Vi visste at millionene ville renne ut hver uke når vi kom over påske. Hadde vi gjennomført i år, ville vi sendt festivalen inn i historiebøkene.

Får støtte uansett

Kongsberg Jazzfestival har holdt det gående helt siden 1964, og har kunnet skilte med storheter som Chick Corea, Herbie Hancock, Charles Mingus, Radka Toneff og Bobby McFerrin på programmet. 

Et kredibelt jazzprogram blir vanligvis supplert med mer kommersielle artister som trekkplastre, og i 2018 bidro A-ha, Sting og Shaggy til et resultat på 2,4 millioner.

STOPPET I TIDE: Kai Gustavsen, festivalsjef for Kongsberg Jazzfestival. Foto: Kongsberg Jazzfestival

– Underskudd i fjor og kansellering i år – hvordan kommer dette til å gå?

– Hvis du har kikket på kulturbransjen, vet du at det er små marginer hele veien. Vi har mange år på baken og sterke støttespillere i ryggen, sier Gustavsen, som er i dialog med sponsorene om årets bidrag.

Stiftelsen Kongsberg Jazzfestival

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter35,636,8
Driftsresultat−0,42,5
Resultat før skatt−0,52,4
Årsresultat−0,52,4

Fra Viken fylkeskommune og Kongsberg kommune er festivalen uansett lovet de planlagte tilskuddene. I fjor utgjorde de henholdsvis 2,5 millioner og 790.000 kroner.

Avhengig av pop

«Årets festival ble den fjerde best besøkte i festivalens historie med nærmere 32.500 solgte billetter. Evalueringene viser også at det var en av de best arrangerte», heter det i fjorårsrapporten.

– Den offentlige støtten økte fra 5,1 til 7,3 millioner, men billettinntektene falt kraftig. Likevel er dere fornøyd med gjennomføringen?

– Gjennomføringen i fjor var utrolig bra. Når det gjelder billettsalget, vil jeg si at det i hovedsak skyldtes programmet, sier Gustavsen, som forklarer nedgangen med at Sting og A-ha solgte vesentlig mer året før.

Seks sju seks seks to fire! Vi er veldig godt fornøyd med fjoråret, altså
Hans-Olav Solli, Molde Jazzfestival

– Vi har rundt 170 arrangementer på vår festival, hvorav ti er «kommersielle». Vi har ikke dårlig samvittighet for det.

Svært nær avlysning

Også i Molde arrangeres det jazzfestival, som faktisk har holdt koken enda noen år lenger – siden 1961. Festivalsjef Hans-Olav Solli teller på knappene om det blir noen festival fra 13. til 18. juli. Oddsen er høy.

NÆRMER SEG KANSELLERING: Her fra da Hans-Olav Solli (t.v.) danset seg gjennom Molde med daværende kommunalminister Jan Tore Sanner (H) ved festivalåpningen i 2016. Foto: NTB Scanpix

– Blir festivalen avlyst i år?

– Det er ikke 100 prosent sikkert, men vi er godt innpå 90-tallet her. Vi hadde et styremøte på fredag om man skulle avlyse for egen kjøl eller vente på statlige retningslinjer. De er sagt å komme innen 1. mai, sier han.

– Dere taper ikke noe på å vente?

– Vi har ikke sett noen stor forskjell på det. Vi har hatt god dialog med musikere og agenter etter at alt ble satt på hold 12. mars. Litt forskudd ble utbetalt også før det, men vi har planer om å reengasjere en del av artistene, så det må vi se på.

Såvidt i pluss

På spørsmål om resultatet i fjor, er det som om plastglasset fylles med øl og solen titter frem bak en sky.

– Seks sju seks seks to fire! Vi er veldig godt fornøyd med fjoråret, altså, sier Solli på klingende romsdalsdialekt.

EN DEL AV FINANSIERINGEN: Astrid S trekker et ungt publikum og er med på å muliggjøre de smalere arrangementene i Molde. Nå henger konserten i en meget tynn tråd. Foto: NTB Scanpix

Og ganske riktig, på bunnlinjen står det 676.624 kroner, nok til en driftsmargin på 2 prosent.

– Ikke for å skryte, men fire av de fem årene jeg har vært festivalsjef har vi gått med overskudd. Det gjør at vi har en egenkapital som er utrolig viktig for oss, sier festivalsjefen.

Egenkapitalen er bokført til 4,7 millioner kroner.

Stiftelsen Molde International Jazz Festival

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter34,034,1
Driftsresultat0,61,2
Resultat før skatt0,70,8
Årsresultat0,70,8

– Det er ikke mer enn vi trenger for å tåle en uværssesong. Vi er jo en stiftelse som ikke skal hente ut penger, men den typen overskudd vi hadde i 2018 og 2019 er ideelt.

Ikke akkurat frijazz

Summen av offentlige tilskudd til Molde Jazzfestival er ganske nøyaktig dobbelt så stor som på Kongsberg: 14,4 millioner kroner. Og, som på Kongsberg er det ikke bare jazz på programmet. I år er Astrid S en av headlinerne som kanskje må finne seg i å synge hjemme.

– Hva er jazzelementet i Astrid S?

– Det er ikke nødvendigvis så veldig stort, men da nevner du én av 60 billetterte konserter. Astrid S treffer et ungt publikum som ellers ikke ville funnet oss, sier Solli.

På programmet står også artister som John Legend, Herbie Hancock og John Zorn – enn så lenge.

kongsberg jazzfestival
moldejazz
festival
coronakrisen
subsidiering
subsidier
kultur
astrid s