Blå regner med å selge 1.000-2.000 billetter til digital No. 4-konsert

Da konsertene stoppet opp og kundegrunnlaget forsvant, snudde TicketCo seg rundt og lanserte en pay-per-view-løsning for live streaming. Blå i Oslo skal nå teste ut tjenesten.

FØRST UT: Poptrioen No. 4 blir førstkommende lørdag de første til å spille digital konsert på Blå. Dersom målet om 1.000 solgte billetter nås, vil No. 4 motta nærmere 200.000 kroner for spillejobben. Foto: Jonathan Vivaas Kise
Kultur

Med coronakrisen stoppet alt opp for konsertscener og artister. Det samme gjelder for TicketCo, som innenfor samme plattform tilbyr billettsalg og salg av varer og tjenester.

– Vi kunne valgt å skalke lukene og kommet oss gjennom coronakrisen med permitteringer og minimal pengebruk. I stedet har vi valgt å se på mulighetene som ligger i denne krisen, ikke bare for TicketCo, men også for kundene våre, sier TicketCo-gründer og sjef Kåre Bottolfsen.

TicketCo kastet seg umiddelbart rundt da de så konsekvensene av coronaviruset, og utviklet i løpet av tre uker en pay-per-view-løsning for live streaming, TicketCo TV.

– Det har vært svært interessant å se alle live streaming-initiativene som artister har gjort på Facebook Live. Det viser behovet vi alle har for kultur i en ellers svært begrenset hverdag. Men gratis live streaming er ikke bærekraftig på sikt for artister, sier Bottolfsen.

KAN IKKE LEVE PÅ DONASJONER: – Gratis live streaming er ikke bærekraftig på sikt for artister, sier daglig leder Kåre Bottolfsen i TicketCo, som står bak TicketCo TV. Foto: TicketCo

Håper på 1-2.000 solgte billetter

TicketCo har bygget streamingtjenesten på toppen av sin eksisterende betalingsplattform. Teknologien fungerer som betalingsmur og digital adgangskontroll til live streamen. Arrangøren legger billettene ut for salg akkurat som ordinære billetter, og som publikum vil man motta en billett med en «play-knapp» som gir adgang til live streamen.

TicketCo begynner nå utrullingen i Norge, Sverige og Storbritannia. Først ut i Norge er Blå i Oslo, som førstkommende lørdag kjører en konsert med poptrioen No. 4.

– Hittil (torsdag ettermiddag, red. anm.) har vi solgt 247 billetter til denne konserten, og vi håper å selge 1.000, kanskje 2.000 billetter. Normalt selger vi typisk 90 prosent av billettene det siste døgnet, sier Stefan Jansen, styremedlem i Blå.

Billettene til No. 4-konserten koster 200 kroner, mens gruppebilletter – der flere skal se konserten sammen – koster 350 kroner. Blå regner med en snittpris på 250 kroner; altså totalt 250.000 kroner dersom det selges 1.000 billetter.

– Hvor mye av de 250.000 kronene tilfaller artisten og hvor mye får dere?

– No. 4 mottar da nærmere 200.000 kroner, og TicketCo litt under 6 prosent. Resten tilfaller Blå, sier Jansen.

– Et midlertidig botemiddel

Blå er i kontakt med sine samarbeidspartnere, men Jansen kan foreløpig ikke opplyse om fremtidige artister. Konsertprogrammet fremover avhenger av hvordan det går med arrangementet kommende lørdag.

– I går reansatte jeg alle bookingmedarbeiderne i 20 prosent stilling. Får vi fem konserter i måneden blir det 40 prosent stilling, men én måned har jo 30 dager. Vi kan ha flere konserter i uken, sier Jansen.

– Klarer dere å holde hjulene i gang på denne måten?

– Dette gjør i hvert fall at Blå kanskje klarer å eksistere når krisen er over. Vi får jo ikke inn serveringsbiten, men vi får i hvert fall i gang ett av to segmenter, konsertbiten, sier Jansen.

Dette gjør i hvert fall at Blå kanskje klarer å eksistere når krisen er over
Stefan Jansen, Blå

Bookingagenten for No. 4, Lasse Kinden Endresen i ACT Entertainment, sier at selv om No. 4 muligens kan tjene rundt 200.000 kroner på lørdagens konsert, er det stor forskjell på en digital og en vanlig konsert.

– Dette er ikke en løsning, men et midlertidig botemiddel. Det ville vært langt mer lønnsomt med en turné, men det er bedre enn ingenting, sier Kinden Endresen.

Dette er ikke en løsning, men et midlertidig botemiddel
Lasse Kinden Endresen, bookingagent for No. 4

No. 4 skulle egentlig vært på turné nå, og spilt 10-15 konserter.

– Næringsgrunnlaget er borte, men dette er en mulighet for å gjøre noe. En slik konsert gir inntekter til No. 4, Blå og til teknikere. Det er viktig for totaliteten av bransjen, sier Kinden Endresen.

TETTPAKKET: Blå, her fra en konsert med Frank Znort i april i fjor. Foto: Tore Sætre

Et marked også etter corona

TicketCo ser et marked for TicketCo TV under coronakrisen, men også et stort etter-marked når den er over. Bottolfsen tror krisen vil skape større etterspørsel etter streaming som tilleggsverdi ved ordinære arrangementer.

– Dette kan for eksempel være at arrangører åpner opp for salg av digitale billetter når et arrangement er utsolgt, eller at arrangøren åpner opp for digitale tilleggsprodukter før et arrangement. Her er det store muligheter for å skape nytt, spennende innhold og nye inntektsstrømmer, sier han.

TicketCo er ikke alene om å tilby pay-per-view-løsninger. Aktører som Ticketmaster og Eventim tilbyr betalingsløsninger for live streaming, men de har ifølge TicketCo ikke utviklet noen teknologi som gjør det mulig for dem å tilby selve streamingen. Plattformen Vierlive! tilbyr pay-per-view live-streaming. Da strømmefestivalen «Et helt annet sted» gikk av stabelen i påsken ble det ifølge VG solgt 6.400 billetter på Vierlive!.

kåre bottolfsen
ticketco
stefan jansen
blå
no. 4
lasse kinden endresen
konsert
live streaming
pay-per-view
Corona