Spotify kjøper reklamebyrå

Spotify legger 2 milliarder kroner på bordet for å tjene penger på podcast. 

MÅLRETTET: Gründer og adm. direktør Daniel Ek og Spotify. Foto: Bloomberg
Kultur

Spotify kjøper nettannonsørselskapet Megaphone for 235 millioner dollar, tilsvarende 2,1 milliarder kroner. 

Megaphone tilbyr teknologi for podcastprodusenter og annonsører som søker målrettede spor på podcaster. De tilbyr blant annet distribusjon og annonseinnsetting for podcastprodusenter som ESPN og Wall Street Journal, skriver CNBC.

Har Michelle Obama i stallen

De seneste årene har Spotify satset stort på podcast, og har i dag over 1,9 millioner podcasttitler. Svenskene har blant annet hentet inn Joe Rogan, Kim Kardashian og Michelle Obama. Med anskaffelsen av Megaphone, som tidligere het Panoply Media, tar de det nå ett skritt videre for å kunne tjene penger på podcastene. 

Avtalen skal gi annonsørene større muligheter for hvem de kan nå ut til på Spotify, og lar podcastutgivere melde seg for å få inntekter fra showene sine.

– Jeg tror det har vært veldig lite innovasjon, spesielt på podcastsiden når det gjelder hvordan man bedre kan finstille reklame mot brukerne og la skapere faktisk tjene penger på produktet på en mye større grad, sier finansdirektør Paul Vogel i Spotify. 

Annonsering har utgjort en relativt liten del av Spotifys inntekter, men selskapets ledelse har sagt at de er optimistiske om annonseringsmuligheten. I tredje kvartal engasjerte 22 prosent av brukerne seg i podcaster. Inntektene for podcastannonser har nesten doblet seg sammenlignet med samme periode året før.

spotify
daniel ek
podcast
Nyheter
Kultur
Børs