<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Underskuddet vokser for Gyldendal

Økte utgifter trekker ned resultatet til Gyldendal, som likevel kan vise til omsetningsvekst i første halvår. 

Publisert 23. aug. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 222 ord
Article lead
lead
SER NORMALISERING: Konsernsjef John Tørres Thuv i Gyldendal. FOTO; Gyldendal

Gyldendal fikk et resultat før skatt på minus 120 millioner kroner i første halvdel av 2022, mot et resultat før skatt på minus 110 millioner kroner i samme periode året før, ifølge selskapets kvartalsrapport tirsdag.

Totale driftsinntekter var på 1.040 millioner kroner i første halvdel av 2022, mot 903 millioner i samme periode i fjor.

– I første halvår ser vi for første gang etter pandemien en normalisering i markedene. De to siste årene opplevde vi store endringer i etterspørselen som bidro til blant annet økt netthandel, økt strømming av lydbøker og digitalisering av læremidler. Nå er vi tilbake til åpne butikker med solide inntekter, kraftig vekst i salg av bøker fra flyplassbutikkene og det gjøres større innkjøp av papirbøker i Skole-Norge, samtidig som netthandelen reduseres, sier konsernsjef i Gyldendal, Tørres Thuv.

Konsernets resultat første halvår er imidlertid belastet med kostnader til strategiske prosjekter og digitale satsninger på tvers av virksomhetene, og dette bidrar til at resultatutviklingen er svakere enn veksten i inntekter skulle tilsi. 

– Selv om disse satsingene gir høyere kostnader er vi overbeviste om at de vil forbedre våre posisjoner, sikre fremtidig vekst og øke verdien av det vi skaper og formidler, sier Thuv.

Resultatene i første halvår bærer som tidligere år preg av at mer enn 60 prosent av inntektene og hele resultatet normalt kommer i andre halvår.