Nå får kylling som selges i Coop egen lekeplass

Flerparten av kylling som selges i norsk dagligvare lever et nokså ensformig liv. Det vil Coop gjøre noe med. 

Publisert 29. juli 2017 kl. 07.52
Oppdatert 29. juli 2017 klokken 07.53
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 159 ord
En liten kylling holdes av menneskehånd - Foto: Scanpix

Årlig leverer Den Stolte Hane over fem millioner kyllinger til Coops butikker, og nå skal kyllingene få imøtekommet sine adferdsbehov gjennom spesiallagde «lekeplasser» - såkalte miljøberikelser, heter det i en pressemelding fra Coop.- Mange av våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av dyrevelferd. Vi er derfor veldig stolte av å være en av de første som bidrar til å sette en ny standard i bransjen med aktivitetsområder for alle våre kyllinger, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge.Gjennom lekeplassene får kyllingene tilgang på blant annet strøbadingsområde, platåer med rampe i hver ende, høyballer og hardpakkede torvballer. Kyllingene får et mer mangfoldig aktivitetstilbud.- Forsøk har dokumentert at dette gir økt dyrevelferd. Vi ser mer positiv atferd og studier tyder på at aktiviseringen også gir bedre beinhelse, sier veterinær og kvalitetssjef Christin S. Bjønness i Den Stolte Hane.Lekeplassene vil gjennom det kommende året kompletteres hos samtlige kyllingprodusenter som leverer til Den Stolte Hane til salg gjennom Coops butikker.