- Jeg er glad i å ta toget, men dette har tatt forferdelig mye tid. I tillegg innser jeg til min fortvilelse hvor utrolig mye penger det har kostet, sier Anna Kvam til NRK Rogaland.
Togturene har kostet henne og partiet 20.000 kroner og 300 timer på toget. Tilsvarende reiser med fly ville kostet henne 12.000 kroner og bare halvparten av tiden – inkludert den tiden hun ville brukt på å komme seg til og fra flyplassen.
Etter et drøyt halvår som togpendler skjønner miljøpolitikeren hvorfor mange velger fly i stedet for tog når de reiser mellom de store byene i Norge.- Jeg synes det er svært vanskelig som politiker å skulle be folk om å ta toget når det er så dyrt og man taper tid på det, sier Kvam til NRK Rogaland.MDG vil ha fortgang i planene om dobbeltspor på hele Jærbanen, sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen, bonuspoeng for togpendlere, billigere nattog og høyere flyseteavgift.Assisterende direktør Kjell Werner Johansen i Transportøkonomisk Institutt (TØI) tror et bedre togtilbud kan bidra noe til at folk i større grad velger tog. Men han legger mest vekt på et langt mer upopulært tiltak:- Flyreiser må bli dyrere og tilbudet dårligere, sier han til NRK.