"Diamanter er en jentes beste venn", sang Marilyn Monroe i filmen Gentlemen Prefer Blonds fra 1953. Det stemte kanskje dengang. I våre dager er det mer sannsynlig at en jentes beste venn er hennes Iphone. Slik er det nemlig blitt. Unge, velstående forbrukere er mer interessert i å bruke penger på teknologi og gadgets, enn på edelstener, skriver
. Selskapet De Beers planlegger derfor å øke budsjettet for markedsføring av diamanter til 140 millioner dollar i år. Den største summen siden 2008. Alt i et håp om å vinne over hjertene og lommebøkene til millenniums-generasjonen. Diamanten har definitivt møtt konkurranse som statussymbol blant de unge og rike, som i tillegg til gadgets, ønsker å bruke sine dollars på reise og god mat. Kanskje ikke helt ufornuftig av den yngre garde? Vel, diamantbransjen er ikke glade for utviklingen, for selv om diamantsalget de siste fem årene er høyere enn noen gang, opplever industrien en nedgang i prisen for de glitrende stenene. - Vi kan ikke ta fremtidig vekst for gitt, sier Stephen Lussier, som er sjef for markedsføring i De Beers.- Å øke budsjettet vil hjelpe oss å opprettholde etterspørselen i både tradisjonelle og nye markeder, særlig blant milleniumsgenerasjonen, fortsetter han. De største markedene for De Beers er USA, Kina og India, men industrien er særlig avhengig av USA, som står for mer enn halvparten av verdens diamantkjøp.Det amerikanske markedet brukte hele 41 milliarder på diamanter i fjor, noe som kompenserte for en nedgang i de andre to markedene.