<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

6 tips til kjøring på glatt føre

Publisert 4. nov. 2017 kl. 08.41
Oppdatert 4. nov. 2017 klokken 08.42
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 474 ord
Foto: Scanpix

Mye har skjedd med de fleste biler siden regelen om at du skulle pumpebremse og trampe inn kløtsjen for best mulig kontroll. Nyere biler er nå fulle av teknologi og automatiserte hjelpemidler, slik at det stort sett bare er å svinge i den retningen du ønsker å kjøre – selv på glatt føre, skriver SpareBank 1 SMN.Men det er fortsatt en rekke grep som du kan og bør ta. Slik kjører du trygt på glatt føre:1. Bli kjent med bilen din. Hvis du for eksempel kjører en eldre bil, som IKKE har ABS-bremser, så er det faktisk pumpebremsing og de gamle reglene som gjelder. Uten ABS-bremser låser nemlig forhjulene seg når du bremser hardt. Da går bilen bare rett fram. ABS-bremser er blokkeringsfrie og sørger for at du kan styre mens du bremser. Samtidig er det en dårlig idé å slå av antispinn- og antisladd-systemet på bilen din. De eneste gangene det kan hjelpe å redusere effekten av for eksempel antispinn-systemet, er hvis du skal opp en bratt bakke, og bilen trenger å spinne litt for å komme seg fram. Men hvis du gjør det, skal du samtidig vite litt om hvordan bilen din reagerer.2. Gode dekk for glatt føre. Godt mønster (gjerne minst 4 mm, selv om minstekravet er 3 mm) og myk gummi (gamle dekk mister en del av mykheten som trengs på glatt underlag), er det viktigste å passe på.3. Sjekk føret mens du kjører. Det er ulike måter å sjekke på:

  • Kjenn på motstand i rattet. Ta en liten og brå rattbevegelse i svingen. Slipper hjulene eller følger bilen kommandoen fra rattet?
  • Kjenn på veigrep ved gasspådrag. Hvor lett slipper hjulene?
  • Korte prøvebremsinger. Hvor mye reduseres farten?
4. Reduser farten.5. ABS.6. Ikke sving for brått.
  • Hold løst i rattet. La også fingertuppene ha kontakt med rattet.
  • Holde hendene symmetrisk. Mellom kvart på tre og ti på halvfire.
  • Skyv i rattet. Ved å skyve oppover kjenner du bedre endringer i veggrepet. Jo dårligere veggrep, dess mindre motstand. I det forhjulene mister veigrepet «mister» du også motstanden i rattet.

 Når det er glatt, betyr det gjerne å kjøre saktere enn fartsgrensen. Husk at sidekreftene øker enormt bare du øker farten 10 km/t, og det samme gjør bremselengden. Men husk å eventuelt slippe forbi andre, slik at du ikke bidrar til utrygge forbikjøringer eller unødvendig irritasjon. Når ABS-systemet slår inn vil du kjenne vibrasjoner i bremsepedalen og kunne høre ulyder. Dette er helt normalt, bare fortsett med det du gjør. Oppdager du en fare for sent til å kunne stoppe, gjelder det å få ned farten så raskt som mulig. Og når du først bremser, trå ned bremsen så hardt du kan. Det har stor betydning for bremseeffekten. En vanlig førerfeil i en nødsituasjon på glatt føre er å styre brått og for mye. Med en slik reaksjon øker du skrensen og det vil ta lengre tid før hjulene begynner på styre.Det er viktig å tenke på følgende: