<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Fyrverkeriaktør får kritikk for «upassende» markedsføring

Svea Fireworks tilbyr egne «ungdomspakker» med fyrverkeri på sine nettsider. Det får brannvesenet i Rogaland til å reagere.

    Publisert 29. des. 2017 kl. 05.49
    Oppdatert 29. des. 2017 klokken 05.51
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 138 ord

    - Dette er aggressiv markedsføring rettet mot ungdom, sier branninspektør og fagansvarlig i Rogaland brann og redning, Arild Olsen, til Rogalands Avis.Fyrverkeriaktøren, som har utsalgssted i alle landets fylker, selger fyrverkeri i kategorien «ungdomspakker». Tre av de fire pakkene har en 18-års aldersgrense, mens den siste har en aldersgrense på 12 år. Olsen kaller markedsføringen «upassende».Også Forbrukerombudet er skeptiske til «ungdomspakkene».- Jeg kan ikke konkludere med hvorvidt dette er i strid med markedsføringsloven siden vi ikke har behandlet saken, men det reiser helt klart spørsmål etter loven, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet i en epost til avisen.Svea Fireworks stiller seg uforstående til kritikken.- Begrepet ungdom spenner vidt, og kan være alt ifra 14 til 20 år. Vi bruker heller ikke betegnelsen «barn», og er kjempenøye på å følge alle regler og krav, sier daglig leder Anders Sture.