Skal få superprofitt på salatproduksjon

Kristina Løfman skal slå seg opp som salatbonde og satser på 50 prosents driftsmargin. Med på eiersiden har hun fått med Ståle Kyllingstad, Grunde Eriksen og Haakon Sæther.

SATSER STORT: ONNA-gründer Kristina Løfman har hentet 50 millioner kroner for å bygge det første produksjonsanlegget. Og flere skal det skal bli. Foto: Iván Kverme
Landbruk

Kristina Løfman har jobbet fire år i Tesla, deltatt i U-23 VM i roing og tatt en MBA på Harvard Business School med et Aker Scholarship. Nå har hun startet opp selskapet ONNA, som skal drive vertikalt landbruk.

– Vi skal bygge Norges første storskala vertikale dyrkingsanlegg for produksjon av salatprodukter. Produksjonen skal skje i et innendørsmiljø som tilrettelegger for optimale vekstforhold, hvor planten vokser i en mineralløsning og ikke i jord. Det gir en veldig ren produksjon, som gjør at vi ikke trenger plantevernmidler, sier Løfman, og fortsetter:

– Siden vi skal dyrke salaten i høyden, får man en mye mer effektiv produksjon sett fra et arealperspektiv. Det gjør at man kan ha anleggene mye tettere på de store byene og man slipper lang transport.

Profilerte investorer

Nylig hentet ONNA 50 millioner kroner i frisk kapital til en prislapp på 45 millioner kroner før penger. Det var Pensum Asset Management som tilrettela og markedsførte kapitalinnhentingen.

Inn på eiersiden kom IKM-gründer Ståle Kyllingstad med 8 millioner kroner. Også Grunde Eriksens Altitude Capital og Haakon Sæther tegnet seg i emisjonen for henholdsvis 4 og 1 million kroner.

– Det var min første emisjonsprosess og det gikk veldig bra. Responsen fra markedet var utrolig og vi måtte stenge bøkene mye tidligere enn først planlagt. Jeg tror coronapandemien har gitt oss litt medvind, siden krisen har vist hvor viktig det er med lokal matproduksjon, sporbar mat og matsikkerhet. Det er utfordringer vi jobber med å løse og investorene virker å ha forståelse for problematikken, sier Løfman.

BLITT SALATBONDE: IKM-gründer Ståle Kyllingstad satser 8 millioner kroner. Foto: Iván Kverme

Ståle Kyllingstad har lot seg friste av ONNA og trekker frem at sunn mat uten sprøytemiddel er et vekstområde.

– Selskapet har en god teknologi og prisene det opererer med er i teorien konkurransedyktige. Min datter Kristina som bor i Oslo var å hørte på en presentasjon og hun synes konseptet virket spennende. Jeg ønsker å involvere henne litt mer, sier han.

Gullmarginer

Tradisjonelt landbruk er kjent for å ha dårlig lønnsomhet. Det skal ikke være tilfellet for ONNA og Løfman lover investorene gullkantede marginer.

– På de første fabrikkene sikter vi oss inn på 50 prosents driftsmargin. Teknologien er veldig ressurseffektiv og vi har full kontroll på alle innsatsfaktorene, sier hun.

– Når skal dere gå med overskudd?

– Vi sikter oss inn mot et plussresultat i 2022. Siden vi har inngått en teknologipartnerskap med Mirai i Japan, er det ganske kort vei til positiv kontantstrøm. Vi slipper å bruke pengene fra kapitalinnhentingen til å utvikle vår egen teknologi og alt vil gå med til å bygge fabrikk, sier gründeren.

PÅ EIERSIDEN: Tidligere Arctic Securities-megler Grunde Eriksen har spyttet inn 4 millioner kroner i Onna. Foto: Iván Kverme

Ifølge Løfman skal det første produksjonsanlegget være i drift mot slutten av andre kvartal til neste år. 

– Det blir i nærheten av Oslo og vi er inne i siste forhandlingsrunde nå, så jeg kan ikke røpe spesifikt hvor det skal ligge, sier hun.

Flere fabrikker

Kapitalen fra emisjonen er nok til å utvikle fase 1 og fase 2 av det første anlegget. Deretter må ONNA hente ytterligere 25 millioner kroner for å ferdigstille salatfarmen.

– Vi har ikke bestemt oss for om finansieringen vil skje med egenkapital eller fremmedkapital. Men vi har ambisjoner om å bygge mer enn et anlegg og vi skal bli en ledende aktør i det nordiske markedet. Vi ser på oss selv som norske bønder og det første anlegget dekker bare 2 prosent av det norske importmarkedet. Derfor vil det komme flere emisjonsrunder for å finansiere ytterligere vekst, sier Løfman.

– Vurderer dere en børsnotering?

– Det er definitivt noe vi vurderer litt frem i tid.

I USA har Bjørge Gretland hatt suksess med salatimperiet Kalera, som er notert på OTC-listen i Norge. Under coronakrisen er verdiene blitt firedoblet og selskapet prises til nesten 4,2 milliarder kroner.

– Jeg heier på Kalera og det blir spennende å følge dem i det amerikanske markedet, som er veldig stort. Det blir alltid en annen prising på en aktør som skal slå seg opp i Amerika. Vi sikter oss mot det nordiske markedet, og er således ikke en konkurrent, sier Løfman.

kalera
Kristina Løfman
grunde eriksen
ståle kyllingstad
Onna
Nyheter
Landbruk