Kyllingsalget til værs for Den Stolte Hane

Den Stolte Hane, hovedleverandøren av egg og kylling til Coop, økte omsetningen med 15 prosent i tredje kvartal.

ETTERSPURT: Den Stolte Hane dominerer kjølediskene hos Coop, og kan vise til 15 prosent omsetningsvekst i tredje kvartal i år. Foto: OLIVER ORSKAUG
Landbruk

Dagligvarehandelen og leverandørene har opplevd et kraftig oppsving etter at coronakrisen rammet Norge i mars.

Det er flere grunner til det. Hamstring er trukket frem, samt at folk har mer tid til å lage mat hjemme når de enten sitter på hjemmekontor eller er permittert.

Den tredje grunnen, som man har sett tydelig tegn på, er at grensehandelen har falt. Dermed omsettes det mer i norske dagligvarebutikker.

Vekst på 117 millioner

Fjærkreprodusenten Den Norske Hane har også blitt med på oppturen. De siste tre månedene har selskapet omsatt kylling og egg for 441 millioner kroner.

Det er 58 millioner kroner eller en vekst på 15 prosent, sammenlignet med tredje kvartal i fjor. 

Etter årets ni første måneder har fjærkreprodusenten omsatt for 1.258 millioner i Norge, en vekst på 10 prosent eller 117 millioner kroner.

Best i konsernet

Selskapet er eid av det svenske børsnoterte selskapet Scandi Standard, som også har lignende virksomheter i Sverige, Danmark, Finland og Irland.

På grunn av en svekket norsk krone mot svenske kroner, bokfører Scandi Standard bare en vekst på tre prosent fra Norge i sine regnskaper. 

Måler man derimot omsetningen i lokal valuta, så er veksten i Norge den sterkeste i de fem markedene eierselskapet opererer så langt i år.

I Sverige, Finland og Irland har veksten vært mellom tre og seks prosent, mens den i Finland har vært 14 prosent.

Solid resultatmargin

I fjor endte omsetningen til Det Stolte Hane på 1,5 milliarder kroner. Mye skal gå galt om man ikke opplever en økning i år. De siste 12 måneders rullerende omsetning i Norge er ved utgangen av tredje kvartal på 1.623 millioner kroner. 

Den Stolte Hane har et resultat før skatt på 112 millioner svenske kroner etter årets ni første måneder, noe som er en forbedring på fire millioner fra i fjor, tross sterkere svensk krone i år.

Resultatmarginen så langt i år er på solide 9,8 prosent, 0,6 prosentpoeng bedre enn i hele 2019.

Den Stolte Hane er hovedleverandør av egg og kyllingprodukter til Coop-kjeden.

den stolte hane
scandi standard
kylling
egg
coop
dagligvarehandelen
Nyheter
Landbruk