KjøpLogg inn

SAS kritiseres for slurv i vedlikehold

SAS får alvorlig kritikk av svenske luftfartsmyndigheter for dårlig sikkerhet etter at de fløy langdistansefly uten luftdyktighetsbevis.

Publisert 15. april 2007 kl. 07.08
Oppdatert 14. des. 2013 klokken 01.33
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 219 ord

Ifølge luftfartsmyndighetene har SAS ikke fulgt vedlikeholdsrutinene på langdistanseflyene Airbus A330 og A340 som brukes til Det fjerne Østen og USA. I ett tilfelle i 2006 fløy et fly i cirka 225 timer - et 30-tall flyginger - uten å være formelt flygedyktig. Det ble med andre ord fløyet ulovlig, ifølge Dagens Nyheter.SAS-konsernets styreleder Egil Myklebust kommenterer situasjonen i den siste årsrapporten. Han innrømmer at vedlikehold ikke er gjort slik det skulle, og sier at sikkerhetsarbeidet skal følges opp i tida framover.Det som er klarlagt er at SAS ikke har gjort vedlikeholdsarbeid på korrekt måte og innen fristen etter ordre - såkalte AD-noter - fra produsenten, i dette tilfelle Airbus i Frankrike.Det gjelder fem tilfeller i 2005 og tre i 2006, som alle ble anmeldt til de svenske luftfartsmyndighetene av SAS selv.Driftsansvarlig ved SAS-konsernet, kaptein Lars Mydland, sier at det som er skjedd, er en alvorlig feil som ikke kan godtas. Men han påpeker at SAS får 30.000 AD-noter per år, og at det bare er åtte som ikke er fulgt opp.Han sier også at det aldri ble påvist feil på flyene som ikke ble kontrollert i tide, men innrømmer at det kunne man ikke vite før de var kontrollert.Mydland sier at det er innført en handlingsplan for å unngå at det som er skjedd, skal skje igjen. (©NTB)