Fete flypassasjerer en trussel

- Det påvirker selvsagt balansen, drivstofforbruket og kravet til lengde på rullebanen, sier Thorbjørn Ancker.

Skandinaviske flypassasjerer blir stadig tyngre, men dette har ikke luftfartsmyndighetene fått med seg. Det kan få følger for flysikkerheten, advarer SAS.Kontrollveiing har vist at skandinaviske flypassasjerer i gjennomsnitt er 3 kilo tyngre enn standardvekten luftfartsmyndighetene opererer med, skriver den danske avisa Jyllands-Posten.Myndighetene pålegger derfor flyselskapene å beregne passasjervekten på bakgrunn av foreldede data, og flyene er i realiteten betydelig tyngre lastet når de tar av enn det datasystemene viser.Dette går ut over flysikkerheten, advarer SAS, som viser til at de overvektige flyene bruker mer drivstoff og trenger lengre start- og landingsbane enn beregnet.Ett tonn mer- Myndighetene må sikre at de tall som benyttes, ikke markant avviker fra den faktiske vekten, sier visepresident Tomas Linden i SAS.- Flysikkerhetsmessig er det ikke akseptabelt når det kan oppstå en differanse på mer enn 1.000 kilo på en flyging, heter det i en henvendelse fra SAS til de skandinaviske luftfartsmyndighetene.I Danmark tar Statens Luftsfartsvæsen (SLV) saken alvorlig.- Gjennomsnittsvekten i vestlige land har steget. Når vekten kan være over 1 tonn mer enn forventet, påvirker det selvsagt balansen, drivstofforbruket og kravet til lengde på rullebanen, sier kommunikasjonssjef Thorbjørn Ancker i SLV. (©NTB)