36 prosent av den norske befolkningen markerer gjerne spesielle anledninger med bobler i glasset. Det viser en landsomfattende undersøkelse Norstat har gjennomført for vinprodusenten Jacob's Creek.Undersøkelsen viser at det er den urbane mannen med høy inntekt som helst fyller det høye, slanke glasset med den musserende drikken. - Det er de unge fra storbyen som hever glasset høyest, 42 prosent av Osloborgerne mener nyttårsaften bør feires, sier Cecilie Gilhuus, markedssjef i Brand Partners.Tall fra Vinmonopolet viser en formidabel økning i salg av musserende drikke. På årsbasis er økningen 19 prosent, mens økningen for november alene ligger på hele 28 prosent.Det er gruppen med inntekt over 900.000 kroner som foretrekker bobler i glasset de skal feire. 31 prosent oppgir at de nyter musserende vin en gang i måneden eller flere. I gruppen med inntekt under 300.000 oppgir 46 prosent at de sjelden eller aldri drikker musserende.Foto: Scanpix.