Flere seere følger norsk fotball

Interessen for norsk fotball på TV øker. Siden 2006 har interessen for hjemlig toppfotball økt med 16 prosent.

Lyn-trener Henning Berg. Foto: Scanpix

Ifølge Dagens Næringsliv fulgte 512.000 seere i snitt TV 2s sendinger i 2006. I fjor var tallet 550.000, mens det hittil i 2008-sesongen er hele 592.000 seere i snitt som har fått med seg norsk toppfotball på skjermen.Fotballforbundet mener den stigende interessen øker verdien på fotballrettighetene.- Vi mener at når vi ser at flere ønsker å se norsk fotball, at flere er interessert, gjør dette totalverdien rundt produktet høyere. Det sa vi da vi gikk ut med konkurransegrunnlaget, sier TV- og mediedirektør Knut Kristvang i NFF til DN.Samtidig forhandles det på overtid om de nye fotballrettighetene. Fotballforbundet er fortsatt ikke blitt enig med de ulike interessentene om de 23 pakkene med norsk fotball.TV 2 og Telenor håper å beholde rettighetene, men eksklusiviteten er truet av konkurransehensyn.NRK skal langt på vei ha sikret seg lørdagskampen fra eliteserien. I tillegg er MTG (Viasat) interessert i rettighetene. De har fra før kremen av fotball i form av mesterligaen, men mangler et helårig fotballtilbud.Og på nett er det full konkurranse. VG og Media Norge-avisene kjemper mot Dagbladet/Microsoft, Nettavisen/A-pressen, Lyse Energi og TV 2. Og hva gjør Canalplus som har fått nye eiere? Kaster de seg inn på overtid?Ifølge VG er det fare for at fotballforhandlingene må utsettes til høsten på grunn av ferie.- Vi forhandler og er i prosess nå. Det kan bli avgjørelser snart, og det kan hende det ikke blir det, sier Kristvang til VG.- Det er riktig. Vi går inn i ferier, som vil gjøre det noe vanskeligere. Men da tar vi det opp igjen til høsten, forteller han til avisen.Det er liten tvil om at fotball fenger seerne. Ni av ti programmer som ble mest sett i forrige uke på TV 2 var sendinger fra EM. På NRK2 var reprisen av Norge - Brasil fra 1998 mest sett med 155.000 seere. (©NTB)